Reserved „More Is More” – powrót do PRL-u

Inspiracje wizerunkiem ikon lat 70., estetyka campu i styl disco to główne motywy limitowanej kolekcji Reserved zatytułowanej „More is More”. Efekt? Wzorowy.

Kilkanaście sztuk ubrań w tym kurtki, spódnice, sukienki i spodnie znajdziemy w nowej, kapsułowej kolekcji marki. Całość ma charakter retro i nawiązuje do, dziś kultowej, estetyki lat 70. Nie przez przypadek. Dekada ta zapisała się w historii mody wielkimi literami. To wówczas zaczęto odchodzić od mody haute couture na rzecz pret-a-porter czyli tej do noszenia na co dzień, którą lansował np. Yves Saint Laurent. W efekcie narodziła się moda streetowa, która opierała się na prostych fasonach ale bogatych i kolorowych zdobieniach wzorowanych na estradowych strojach muzyków disco.

Przewodnim motywem kolekcji są wzory: duże, przeskalowane romby, pasy i krata. To nimi ozdobione są sportowe, satynowe bomberki, plisowane spódnice o długości midi i kopertowe sukienki z podkreśloną talią. Te ostatnie nawiązują do stylu kreowanego w latach 70. przez Diane Von Furstenberg. Z kolei spodnie o luźnym, obszernym kroju typu palazzo do złudzenia przypominają te tworzone wówczas przez Emilio Pucci, a w których kochały się młode Jane Fonda i Sissy Spacek. Tak kobiece i wzorzyste fasony projektanci marki zestawiają np. z ciężką, skórzaną ramoneską z dżetami. Wśród projektów wyróżniają się fartuchowe sukienki w pasy z zabudowanym dekoltem i wzorzyste, kimonowe bluzki – absolutny przebój tamtej dekady. Na uwagę zasługują także dodatki, z jednej strony eleganckie, jak apaszki z kolorowymi retro motywami i duże okulary przeciwsłoneczne, z drugiej sportowe jak bejsbolowe czapki i nerki, które zestawiamy, dla kontrastu, z szykownymi elementami garderoby.

Do retro kolekcji nawiązuje też kampania reklamowa, która powstała w warszawskiej Hali Mirowskiej, ikonicznego miejsca na PRL – owskiej mapie Warszawy. Modelki pozują na tle vintage’owych tapet albo spacerują po przestrzeniach imitujących socjalistyczny sam co nadaje całości, zamierzony, kiczowaty charakter. Ta ironiczna, przerysowana estetyka została zaczerpnięta z campu – ważnego wówczas nurtu w sztuce i literaturze, który był odpowiedzią artystów na masową popkulturę. Nic zatem dziwnego, że jedną z modelek w kampanii autorstwa Zuzy Krajewskiej jest Zuzanna Bartoszek, artystka współczesna młodego pokolenia. To jemu, ale nie tylko, dedykowana jest kolekcja „More is More” Reserved.