Rolls-Royce Ghost II

W 2009 roku firma Rolls-Royce ogłosiła, że planuje rozszerzyć swoją gamę o nowy model, diametralnie inny niż flagowy Phantom. Ten samochód został błyskawicznie dostrzeżony przez nową grupę klientów, których fascynowało konsekwentne dążenie marki do perfekcji w designie, technologii i wykonawstwie i chcieli dołączyć do świata Rolls-Royce’a, ale byli zainteresowani bardziej minimalistycznym i oszczędnym w formie autem.

Pierwszy model Ghost z Goodwood, zaprojektowany z myślą o oczekiwaniach docelowej grupy klientów, cieszył się ogromną popularnością. W ciągu pierwszych 10 lat od jego premiery rynkowej ten przełomowy samochód stał się najlepiej sprzedającym się modelem w 116-letniej historii marki. Ten spektakularny sukces nie tylko umożliwił marce zwiększenie produkcji i dokonanie inwestycji w rozbudowę fabryki, ale sprawił także, że Rolls-Royce stał się prawdziwie międzynarodową marką.  

Projektanci, inżynierowie i rzemieślnicy marki Rolls-Royce oczekiwali wolności dla procesu tworzenia osobowości dla nowego Ghosta. Efektem ich pracy jest prawdziwie superluksusowy samochód wolny od ograniczeń platform montowanych w produkowanych masowo autach niższych segmentów. W nowym modelu Ghost wykorzystano opatentowaną aluminiową architekturę, montowaną wyłącznie w samochodach Rolls-Royce. 

Nowy „Ghost” jest wynikiem pogłębionego dialogu ze zróżnicowaną i globalną bazą klientów Rolls-Royce. Wielu z nich poprosiło markę o stworzenie samochodu, który zapewni większą przestrzeń z tyłu we wnętrzu bez kompromisów w zakresie dynamiki jazdy. Rolls-Royce odpowiada na zapotrzebowanie klientów, tworząc produkt, który poprawia ich wymagania biznesowe i styl życia.”

Torsten Müller-Ötvös, dyrektor generalny, Rolls-Royce Motor Cars

Londyn odegrał szczególnie ważną rolę w określeniu kierunku projektowania nowego Ghosta. Charakterystyczny budynek Shard w stolicy zapoczątkował minimalistyczne podejście do estetycznej formy, które zaczęło być znane jako „Post Opulence”.

Zaprojektowany przez architekta Renzo Piano, zdobywcę nagrody Pritzkera, budynek jest powszechnie chwalony za monolityczne, ale proste formy uzyskane w wyniku bardzo złożonych procesów inżynieryjnych. Jest to odzwierciedleniem procesu projektowania i rozwoju nowego modelu Rolls-Royce – Ghost, w którym wymaganie klienta dotyczące prostoty zostało spełnione dzięki najnowocześniejszym technikom inżynieryjnym i produkcyjnym.

W najbardziej minimalistycznej wersji, architektura marki Rolls-Royce obejmuje strukturę wokół czterech stałych punktów rozmieszczonych w skrajnych krańcach podwozia. Ruchoma aluminiowa przegroda podwozia, podłoga, poprzeczki i panele progowe zostały w przemyślany sposób rozmieszczone, aby zagwarantować, że nowy Ghost spełni oczekiwania klienta i jest samochodem, który zapewnia równie dużo z radości z jazdy na fotelu kierowcy, jak i osobie siedzącej na tylnej kanapie. Dwa odlewane elementy mocowania amortyzatorów zostały mocno przesunięte do przodu, aby umieścić jednostkę V12 o pojemności 6,75 litrów za przednią osią i uzyskać tym samym idealny rozkład masy 50:50.   

Zastosowanie tego nowatorskiego rozwiązania nie mogło wpłynąć w żaden sposób na komfort jazdy w kabinie nowego Ghosta, zatem należało zwiększyć długość samochodu o 89 mm w porównaniem z modelem Ghost z Goodwood i wynosi ona teraz 5546 mm. Szerokość nowego modelu zwiększyła się o 30 mm do 1978 mm. Wiele zmian wprowadzono także w podwójnie izolowanej przegrodzie podwozia oraz konstrukcji paneli podłogowych. Większość z nich była związana z zastosowaniem napędu na 4 koła, układem 4 kół skrętnych oraz przeprojektowanym systemem zawieszenia Planar, które zapewnia jeszcze większy komfort z jazdy, tzw. Magic Carpet Drive. Efekt ten osiągnięto nie zmieniając niskiego punktu ciężkości, który gwarantuje dynamiczną jazdę podczas pokonywania zakrętów. 

Wykorzystano także bogate doświadczenie marki Rolls-Royce w zastosowaniu aluminium w elementach konstrukcji samochodu – nowe nadwozie jest w 100% wykonane z tego materiału. Przyglądając się sylwetce, mamy wrażenie, że została narysowana jednym, płynnym ruchem. Linia, która biegnie nieprzerwanie od przedniego słupka, przez linię dachu aż do tylnej części samochodu, nawiązuje do jednobryłowego nadwozia modeli Silver Dawn i Silver Cloud.  Idealne spasowanie elementów i całkowite wyeliminowanie łączeń sprawia, że nadwozie stanowi wizualnie spójną całość, której nie zakłócają widoczne ślady połączeń paneli.

Aby osiągnąć ten efekt, czterech rzemieślników pracowało jednocześnie, aby idealnie i niewidocznie zespawać elementy nadwozia. Dodatkowo, model jest wyposażony w laserowo spawane drzwi, które zostały wykonane w 100% z aluminium, co przekłada się nie tylko na niższą masę samochodu i wyjątkową sztywność skrętną na poziomie 40 tys. Nm/deg, ale gwarantuje także znacznie niższą impedancję akustyczną niż stal, co znacznie poprawia komfort jazdy w kabinie.

Uwagi klientów, którzy chcieli mieć duży moment obrotowy we wszystkich zakresach obrotów i oczekiwali cichej pracy silnika, zachęciły markę do zaprojektowania podwójnie doładowanej jednostki benzynowej V12 o pojemności 6,75 litra. Z myślą o modelu Ghost opracowano także specjalne mapowanie silnika, aby zagwarantować jego imponujące osiągi i dynamikę jazdy. Jednostka ma moc 563 KM/420 kW, duży moment obrotowy (850 Nm/ 627 lb ft), który przekazuje napęd na cztery koła i współpracuje z układem czterech kół skrętnych. Aby spełnić oczekiwania klientów, maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 1,6 tys. obr./min., czyli zaledwie 600 obr./min. powyżej zakresu biegu jałowego. Doskonale właściwości akustyczne doprowadzono do perfekcji, montując w samochodzie bardziej wydajny układ dolotowy powietrza, który zapewnia cichą pracę jednostki.  

Klienci marki Rolls-Royce cieszą się samodomykającymi się drzwiami już od chwili premiery pierwszego Phantoma z Goodwood. Drzwi zamykane za pomocą przycisków na desce rozdzielczej i tylnym słupku (w modelach 4-drzwiowych) są nowatorskim rozwiązaniem, które zostało docenione przez klientów. Pracując nad nowym modelem Ghost, inżynierowie marki postanowili udoskonalić tę kultową technologię, aby klienci mogli po raz pierwszy cieszyć się elektrycznie otwieranymi drzwiami.

Klienci otwierają drzwi jednym ruchem – pociągając za wewnętrzną klamkę, która wraca do początkowej pozycji, kiedy rozglądają się po drodze, aby ocenić, czy mogą bezpiecznie wysiąść z samochodu. Następnie jeszcze raz pociągają za klamkę i przytrzymują ją przez chwilę, co aktywuje elektryczne wspomaganie. Kiedy klient otworzy drzwi pod odpowiednim kątem, aby swobodnie wysiąść z samochodu, zdejmuje rękę z klamki, co uruchomia blokadę pozycji drzwi. 

Jak wspomniał z zadowoleniem jeden z klientów, drzwi zamykają się automatycznie po przyciśnięciu przycisku na zewnętrznej klamce drzwi. Elektrycznie sterowane drzwi można także zamknąć w sposób tradycyjny. Dzięki zamontowanym we wszystkich drzwiach pokładowym czujnikom ruchu wzdłużnego i poprzecznego oraz czujnikowi siły odśrodkowej, funkcja działa równie sprawie na szczycie wzgórza, jak i na podjeździe pod domem.

Nowy Ghost został wyposażony w nowatorski system oczyszczania powietrza MEPS (Micro Environment Purification System). Jest to kolejna generacja znanej z wcześniejszych modeli technologii filtrowania powietrza, która została udoskonalona, aby dopasować ją do najnowszej wersji sprzętu i oprogramowania. W samochodzie zamontowano niezwykle czułe czujniki wykrywające zanieczyszczenia, które analizują jakość powietrza w kabinie i automatycznie przełączają tryb dopływu świeżego powietrza na obieg zamknięty, jeśli wykryją, że dopuszczalny poziom został przekroczony. Powietrze z kabiny jest kierowane do filtra z nanowłókniny, który usuwa z mikrośrodowiska Rolls-Royce’a niemal wszystkie, nawet najdrobniejsze cząstki w niecałe dwie minuty. 

Pracując nad nowym modelem Ghost, zespół Rolls- Royce Bespoke, w którego skład wchodzą projektanci, inżynierowie i rzemieślnicy, stworzył nową podświetlaną tablicę rozdzielczą – nowatorskie rozwiązanie, którego stylistyka jest subtelnym nawiązaniem do podsufitki imitującej rozgwieżdżone niebo. Ten element wyposażenia stał się ikoną marki Rolls-Royce i dołączył do innych, kojarzonych z nią elementów, jak figurka Spirit of Ecstasy, osłona chłodnicy Pantheon Grille czy monogram z podwójną literą R.  

Zespół pracował nad nową tablicą rozdzielczą przez dwa lata i poświęcił ponad 10 tys. godzin na jej dopracowanie w najdrobniejszych szczegółach. Efektem ich pracy jest przykuwający wzrok element wnętrza z podświetlonym logotypem modelu Ghost, który otacza ponad 850 gwiazd, umieszczony naprzeciwko przedniego fotelu pasażera. Motyw gwiazd i logotyp stają się widoczne dopiero po włączeniu oświetlenia wnętrza.  

Podświetlana tablica rozdzielcza idealnie wpisuje się w nową estetykę post-wystawności modelu Ghost, tym bardziej, że zespół Bespoke Collection zadecydował, że docelowy efekt zostanie uzyskany przy użyciu niestandardowych środków. Jego członkowie zdecydowali się na niezwykle skomplikowane i prawdziwie nowatorskie rozwiązanie. Źródłem światła jest 152 żarówek LED zamontowanych nad i pod deską rozdzielczą. Kolor wszystkich z nich jest idealnie dopasowany do barw oświetlenia zegarów i instrumentów pokładowych.

Aby zapewnić równomierne podświetlenie logotypu modelu Ghost, wykorzystano światłowód o grubości 2 mm, którego powierzchnię zdobi ponad 90 tys. laserowo wygrawerowanych kropek. Te elementy nie tylko zapewniają równomierne rozprowadzenie światła, ale kiedy spoglądamy na deskę rozdzielczą, tworzą dodatkowo efekt migotania, co jest nawiązaniem do subtelnego blasku motywów rozgwieżdżonego sufitu.

Inżynierowie marki bardzo starali się, aby podświetlane elementy deski rozdzielczej były kompletnie niewidoczne, kiedy funkcja nie jest aktywna. Aby uzyskać ten efekt, zastosowano trzy warstwy kompozytów. Pierwsza z nich to podłoże w kolorze fortepianowej czerni, wyżłobione laserem, aby zaakcentować za pomocą światła logotyp i motyw gwiazdy.

Następnie, dolna warstwa została pokryta ciemnym lakierem, aby ukryć niepodświetlone litery. Na końcu deska rozdzielcza została pociągnięta cienką warstwą delikatnie zabarwionego lakieru, wyszlifowanego ręcznie, aby uzyskać idealnie gładką, jednorodną, lśniącą powierzchnię o grubości pół milimetra, która idealnie współgra z innymi wykończonymi na wysoki połysk elementami wnętrza.   


Artykuł zrealizowany we współpracy z Auto Fus Group oficjalnym dealerem Rolls-Royce w Polsce.
Jazda testowa: Anna Nowak