T-shirt niezmiennie jest najpopularniejszą częścią garderoby. O fenomenie, który zmienił świat mody.
Najbardziej demokratyczny element garderoby przeżywa drugą młodość. Kilka lat temu powrócił na modowe salony za sprawą domu mody Gucci i charakterystycznego modelu z logo marki. Choć świętował już setne urodziny, pozostaje najczęściej kupowanym produktem odzieżowym na świecie. Poznajcie historię T-Shirtu.
Jako pierwsi T-Shirt w formie, którą znamy dzisiaj założyli marynarze. Pod koniec XIX wieku dostępny był tylko w wersji białej i od początku wzbudzał kontrowersje, dla wielu bowiem ciągle stanowił element bielizny. Droga do mainstreamu wiodła przez Hollywood. W latach 50-tych T-Shirt wystąpił u boku Marlona Brando w “Tramwaju zwanym pożądaniem” oraz Jamesa Deana w “Buntowniku bez powodu”. Minimalistyczna, biała koszulka podbiła serca i umysły amerykańskich nastolatków, stając się najważniejszym gadżetem pokolenia.
Nie tylko branża filmowa zapewniła T-Shirtom nieśmiertelność. Nadciągające lata 60 i 70 to narodziny zespołów muzycznych, które od początku pociągały za sobą tłumy. Zmiany obyczajowe w Zachodnim świecie widoczne były niemal na każdym kroku, a w głośnikach niepodzielnie królował rock. Koszulki z charakterystycznymi nazwami bandów i legendarnymi logotypami z miejsca zostały integralną częścią popkultury. Od tego momentu światowe ulice podbijały czarne T-Shirty Rolling Stones z kultowym, czerwonym językiem.
Wraz z nadejściem kolejnych dekad, T-Shirt zmieniał swoją formę. Pod koniec XX wieku Supermodelki postawiły na krótszą wersję – popularny crop top. Noszony przez Cindy Crawford czy Naomi Campbell zyskał miano ikony lat 90, która powróciła do sklepów dwadzieścia lat później. Sukces popularnego elementu garderoby wykorzystały też największe światowe marki, takie jak Pepsi czy Coca Cola, umieszczając na nich swoje logo i wykorzystując jako kultowy gadżet marketingowy.
Siłę T-Shirtu wykorzystują także polskie marki, prezentując najlepszą stronę real-time marketingu. Jednym z najgłośniejszych projektów była koszulka z nadrukiem “Nie mów do mnie teraz”, stworzona przez poznańską markę Gego. Kultowe hasło Małgorzaty Rozenek – Majdan okazał się hitem sprzedażowym, który podbił polski Instagram. Gego oprócz własnych propozycji, zapewnia klientom możliwość stworzenia unikatowego projektu T-Shirtu i nadruku dowolnego napisu na wybrany model koszulki.
Obecnie T-Shirt to nie tylko kolejny produkt, który uzupełnia codzienną stylizację. Coraz częściej staje się platformą, dzięki której manifestujemy nasze poglądy. We should all be feminists – prosta koszulka zaprezentowana przez francuski dom mody Dior, z miejsca stała się manifestacją ruchów walczących o prawa kobiet i feministek na całym świecie, czerpiąc z bieżącej sytuacji społeczno-politycznej na świecie. T-Shirt z dumą prezentowała między innymi Rihanna, Jennifer Lawrence czy Chiara Ferragni. Nie ważne, co przyniesie przyszłość – dziś z całą pewnością możemy stwierdzić, że T-Shirt będzie jej częścią.