Prezent „last minute”: coffee table book

Gratka dla każdego fana mody

Już za rogiem słychać dzownki sań, a nadal nie masz pomysłu na prezent? Ciągle się zastanawiasz co spodoba się komuś, który o modzie wie niemal wszystko? W każdym domu fashionisty bądź fashionistki nie może zabraknąć tzw. coffe table books. Co to takiego? Są to przepięknie wydane albumy związane z różnymi dziedzinami życia. Łatwo je poznać po kierunkiu pisma na ich grzbiecie. Zazwyczaj jest ona tak umiejscowiony, żeby księga położona na stoliku kawowym pasowała do wnętrza i jej tytuł był czytelny.

Ja oczywiście polecam te albumy, które są związane z modą. Oto kilka propozycji, niektóre sam posiadam. Inne są na mojej liście „must have”.

Tom Ford

Absolutnie ikoniczny album. Wydany przez wydanictwo RIzolli znane ze swoich kultowych albumów. Ta książka jest kompletnym katalogiem prac projektowych Forda dla Gucci i Yves Saint Laurent od 1994 do 2004 roku. Ukazuje nie tylko projekty ubrań i akcesoriów Forda dla obu domów, ale także odkrywa wielką wizję Forda dotyczącą wizji marki.

Album zawiera ponad 200 zdjęć Richarda Avedona, Mario Testino, Stevena Meisela, Helmuta Newtona, Herb Rittsa, Terry’ego Richardsona, Craiga McDeana, Todda Eberle i wielu innych fotografów, w tym wiele wcześniej niepublikowanych zdjęć. Książka ta, wydana z okazji odejścia z Gucci, powstała przy pełnej współpracy Forda, a każda strona odzwierciedla jego wyjątkowy gust.

Cena: 1000 złotych

Lanvin

Jest to wytrawna książka pełna inspiracji dla każdego początkującego projektanta lub każdego, kto interesuje się Haute Couture. Nie miałem pojęcia, jak wpływowy był wtedy Lanvin, i interesujące jest odkrycie, jak ogromną pracę ona pozostawiła.

Historia jest fascynująca i towarzyszą jej współczesne ilustracje i fotografie, a także szczegółowe zdjęcia ubrań i informacje o osobach, które je zleciły. Tekst jest inteligentnie napisany i wyraźnie ilustruje rozwój domu projektowego Lanvin do dnia dzisiejszego, choć muszę wyznać, że bardziej inspirują mnie projekty historyczne. Mogę polecić to każdemu, kto interesuje się modą, tkaninami, a nawet historią społeczną.

Cena: 250 złotych

Chanel: Catwalk

Ostateczny przegląd dzieł Chanel według Karla Lagerfelda. Zaczynamy od jego pierwszej wystawy w 1983 r. Bogato ilustrowana publikacja, będąca skarbnicą inspiracji, będzie niezbędnym punktem odniesienia dla wszystkich wielbicieli Chanel.

Od czasu swojego pierwszego występu w domu w 1983 r. kolekcje Chanel Karla Lagerfelda konsekwentnie pojawiały się w nagłówkach i dyktowały trendy na całym świecie. Po raz pierwszy kluczowe elementy każdej kolekcji Chanel, jaką kiedykolwiek stworzył Lagerfeld, zebrano w jednym tomie, oferując wyjątkową okazję do nakreślenia rozwoju jednej z najbardziej wpływowych marek modowych na świecie i ponownego odkrycia rzadko spotykanych elemntów kolekcji.

Album rozpoczyna się zwięzłą historią domu Chanel, a następnie krótkim profilem biograficznym Karla Lagerfelda. Następnie eksploruje same kolekcje, które są uporządkowane chronologicznie i przedstawione niedługim tekstem, ukazującym wpływy i najważniejsze elementy każdej kolekcji. Każda kolekcja jest ilustrowana starannie dobranymi zdjęciami wybiegów. Nie zabrakło też kampanii z udziałem najlepszych modelek – od Claudii Schiffer i Lindy Evangelisty po Kate Moss i Carę Delevingne.

Oprócz Chanel w serii „Catwalk”, możemy kupić album poświęcony Louis Vuitton, Yves Saint Laurent czy Diorowi.

Cena: 300-500 złotych

Bottega Veneta: Art Collaboration

W 2002 r. Tomas Maier, dyrektor kreatywny Bottega Veneta, zainicjował Art of Collaboration – projekt, który zaprasza światowej sławy fotografa lub współczesnego artystę do współpracy przy kampanii włoskiej marki na każdy sezon. Książka, zawiera ponad tysiąc zdjęć. Jest kroniką kompleksowej serii twórczych współprac.

Bottega Veneta: Art of Collaboration przedstawia niektórych z najzdolniejszych wizjonerów zajmujących się fotografią. Często spoza świata mody, ilustrujących sposób, w jaki każdy z nich zinterpretował modernistyczną estetykę i materialną elegancję, czego rezultatem jest książka, która będzie niezbędnym tomem dla miłosników fotografii i mody oczywiście.

Cena: 800 złotych

Grace: 30 lat mody w Vogue

Kronika twórczych lat Grace Coddington w Vogue. Album prezentuje niektóre z najbardziej pamiętnych zdjęć opublikowanych w brytyjskim i amerykańskim Vogue w latach 1972–2002, historie stworzone przez kultową redaktorkę mody Grace Coddington.

Zarówno monografia, jak i pamiętnik, książka pokazuje, w jaki sposób Coddington przekształciła statyczne portrety studyjne w nowoczesne żywe obrazy, a zdjęcia z lokacji w filmowe narracje pełne nieopczywistych opowieści. Komentarz Grace daje zakulisowy wgląd w wiele znanych obrazów i osobistości modowych, od kultowej sesji w bikini w Naomi Campbell w studio Irvinga Penna po przełamującą granicę estetyki grunge Stevena Meisela w latach 90.

W wydaniu znajdują się zdjęcia Irvinga Penna, Helmuta Newtona, Cecila Beatona, Guy Bourdin, Mario Testino, Stevena Meisela, Annie Leibovitz, Stevena Kleina, Petera Lindbergha. Wydanie w miękkiej oprawie zawiera słowa wstępu do Karla Lagerfelda i redaktor naczelnej amerykańskiego magazynu Vogue – Anny Wintour.

Cena: 250 złotych

redaktor naczelny