fot. materiały prasowe

Wiktoria Łaskawiec 2023

Marka Wiktorii Łaskawiec powstała z potrzeby stworzenia ubrań, które niosą ze sobą nostalgiczne historie pisane przez polską sztukę i kulturę. Charakterystyczne elementy marki to odważne podejście do kolorów i nieszablonowe wzory, dla których inspiracje zaczerpnięte są głównie ze świata malarstwa i dizajnu lat 70. Odważne barwy łączą się z klasycznymi formami tworząc nienachalne połączenie prostoty i ekstrawagancji. Kolekcje tworzone są w duchu mody zrównoważonej, dlatego każdy projekt jest przemyślany i starannie wykonany. Wyselekcjonowane tkaniny są naturalne, organiczne oraz z certyfikatami. Cały proces projektowy oraz produkcyjny ma miejsce w Polsce, a wszystko po to, aby stworzyć produkt, który będzie służył latami.

Najnowsza kolekcja, która zatytułowana jest „Identity” („tożsamość” – tłum.) to opowieść o poszukiwaniu polskiej tożsamości kulturowej przede wszystkim w latach 50-70. Głównymi inspiracjami wizualnymi kolekcji są porcelanowe figurki z Ćmielowa, szkło artystyczne oraz bramy zaprojektowane przez artystów w okresie PRL.

Kolory oraz autorskie tkaniny drukowane nawiązują do kształtów i odcieni szkła oraz porcelany. Ażurowe dodatki i elementy ubioru odzwierciedlają fantazyjne linie bram. W kolekcji wykorzystano gładkie tkaniny o intensywnych kolorach, żakardy, których wzór nawiązuje do zdobień na szkle oraz zadrukowane tkaniny z autorskimi wzorami odnoszącymi się do ceramiki artystycznej oraz bram powstałych z odpadów poprodukcyjnych. Kolekcja została wzbogacona o unikatowe elementy nakładane na sylwetkę, takie jak przestrzenne formy stworzone z obszytego tkaniną drutu oraz ażurowe obiekty powstałe ze skórzanych pasków wspartych drutem, na które zostały naklejone warkocze zaplecione z włóczki.

Podczas tworzenia kolekcji duże znaczenie miał dla projektantki aspekt ekologiczny, dlatego tkaniny w większości pochodzą z zamykającej się hurtowni z tkaninami lub z odzysku, a wykorzystana bawełna jest certyfikowana i organiczna. Druk na tkaniach został naniesiony ekologiczną metodą wykorzystującą jak najmniejszą ilość wody.

Punktem wyjścia do badania wybranego tematu były „Warsztaty z mistrzami” prowadzone przez Melittę Baumaister oraz Michała Płatę w ramach, których porównywano dzisiejszą popkulturę z popkulturą lat siedemdziesiątych. Zabieg ten doprowadził projektantkę do wniosku, że temat, który chciała poruszyć w ramach pracy dyplomowej będzie dotyczył przeszłości i związanych z nią wartości, kulturą, funkcjonowaniem społeczeństwa oraz szeroko pojętym dizajnem.

Podczas przeprowadzenia analizy pokolenia polskiej młodzieży żyjącej w latach 50.-70., sięgnęła po film „Niewinni Czarodzieje” w reżyserii Andrzeja Wajdy, który obrazuje nastroje oraz pragnienia tego pokolenia. Główni bohaterowie, para w wieku młodzieńczym, zmagają się z poczuciem „beznadziei” wynikającym z zauważalnego kontrastu funkcjonowania społeczeństwa w czasach wojny oraz w rzeczywistości powojennej.

Film “Niewinni Czarodzieje” przybliżył Wiktorii panujące wówczas uczucia oraz wartości ważne dla dorastającego, powojennego pokolenia. Opowiada o podejściu ówczesnej młodzieży do otaczającej jej rzeczywistości, która z widocznym brakiem zaangażowania patrzy na dotychczasowe tradycje i ukształtowane profile społeczno-rodzinne. Szuka nowej rzeczywistości bazującej na odczuciu dobrostanu wynikającego z dobrych produktów spożywczych, dóbr materialnych czy ciekawego otoczenia.

Część projektów w kolekcji naśladuje formy szkła artystycznego oraz figurek porcelanowych z Polskiej Fabryki Porcelany Ćmielów i Chodzież S.A. Ceramika artystyczna autorstwa Lubomira Tomaszewskiego, Hanny Orthwein czy Mieczysława Naruszewicza stała się bazą dla abstrakcyjnych form użytych w sylwetkach modowych.

Szkło artystyczne oraz figurki porcelanowe z ówczesnego okresu wyróżniają się dzięki prostej formie oraz minimalistycznemu dizajnowi w stylu „new look”, na który składają się przemyślane zestawienia kolorystyczne oraz kompozycja.

Artyści Plastycy, którzy tworzyli w okresie PRL-u mieli za zadanie tworzyć projekty atrakcyjnie wizualnie, ale też odpowiadające, użytkowym potrzebom społeczeństwa. Projekty musiały wpisywać się w estetykę domów oraz oczekiwań ich mieszkańców.

Figurki były pewnego rodzaju miłym, rozweselającym akcentem wyposażenia wnętrza. Kolejną z wizualnych inspiracji jest szkło artystyczne projektowane przez Artystów Plastyków takich jak m.in. Zbigniew Horbowy, Bogdan Kupczyk czy Czesław Zuber produkowane w Zakładach Szkła w okresie PRL-u. Szkło artystyczne projektowane w tych czasach charakteryzuje się ciekawą paletą kolorystyczną oraz niestandardowymi formami, które łączą użytkowość ze sztuką, co zainspirowało mnie do stworzenia kolekcji łączącej te dwie wartości.

W kolekcji “Identity” bazę stanowią ubrania użytkowe takie jak marynarki, spodnie, gorsety, kombinezony, płaszcze, na które nakładane są obiekty artystyczne uzupełniające sylwetkę, bezpośrednio odnoszące się do wybranych inspiracji. Kolorystyka szkła artystycznego jest dla mnie wyznacznikiem dla palety barw kolekcji.

Projektantka zdecydowała się na użycie różnych odcieni zieleni, pomarańczu, różu, niebieskiego oraz bieli. Tkaniny wykorzystane w kolekcji takie jak organzy nawiązują do przeźroczystości szkła, materiały żakardowe bezpośrednio odnoszą się do wyciętych w szkle wzorów. Bramy produkowane w okresie PRL-u charakteryzowały się kreatywnym podejściem i ekologicznym oraz ergonomicznym spojrzeniem na wykorzystanie odpadów poprodukcyjnych. Aspekt ten chciałam również wykorzystać w swojej pracy dyplomowej, używając tkanin ze ‘’stocków’’ lub znalezionych w sklepach z używaną odzieżą.