W czwartkowy wieczór, 21 listopada, przestrzeń Galerii Instytutu Fotografii Fort w Warszawie wypełniły rozmowy o sztuce, kolekcjonerstwie i przyszłości polskiej fotografii. Spotkanie pod tytułem „Polska fotografia na świecie: budowanie kolekcji fotograficznej”zgromadziło nie tylko wybitnych ekspertów z międzynarodowym doświadczeniem, ale również publiczność zainteresowaną tajnikami kolekcjonowania fotografii. To wydarzenie, którego celem było podkreślenie roli polskiej sztuki w globalnym krajobrazie, stanowiło także preludium do zbliżającej się polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w 2025 roku.
Eksperci z najwyższej półki
Gośćmi specjalnymi debaty byli Brandei Estes, dyrektorka Chausse 36 Photography, Nicholas Barker, kolekcjoner i członek Komitetu ds. Nabytków Fotograficznych w Tate, oraz Emese Mucsi, kuratorka Robert Capa Contemporary Photography Center w Budapeszcie. Moderatorką spotkania była dr Wiktoria Michałkiewicz, postać o imponującym dorobku w dziedzinie sztuk wizualnych i strategii kreatywnych.
Eksperci omówili kluczowe kwestie związane z budowaniem kolekcji fotograficznych: od różnic między kolekcjonerstwem prywatnym a instytucjonalnym, po strategie, które mogą umocnić pozycję polskiej fotografii na rynku międzynarodowym. „Czym kierować się, zaczynając budować kolekcję fotograficzną?” – to pytanie, które wielokrotnie wybrzmiało, ukazując wyzwania i potencjał tego fascynującego świata.
Polska fotografia w kontekście globalnym
Debata była nie tylko wymianą wiedzy, ale też szansą na refleksję nad tym, jak polska fotografia jest postrzegana za granicą. W tym kontekście zaprezentowano koncepcję wystawy fotograficznej, która w 2025 roku trafi do Capa Center w Budapeszcie. Projekt, opracowany przez dr Wiktorię Michałkiewicz i Emese Mucsi, będzie częścią programu kulturalnego towarzyszącego polskiej prezydencji w UE.
Debaty takie jak ta przypominają, że sztuka jest mostem łączącym kultury i społeczności. Polska fotografia ma potencjał, by zająć ważne miejsce na międzynarodowej scenie, a rozmowy z wybitnymi ekspertami są krokiem w stronę jej rozwoju. Spotkanie, które odbyło się dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pokazało, że kultura może być doskonałym ambasadorem kraju.
Czy Polska jest gotowa na globalną ekspansję swojej sztuki?
To pytanie pozostaje otwarte, ale jedno jest pewne: z takimi inicjatywami i wsparciem polska fotografia ma szansę na sukces, który nie tylko zachwyci, ale i zainspiruje świat.
FUNDACJA INSTYTUT FOTOGRAFII FORT
ul. Racławicka 99
Warszawa 02-634