Issey Miyake ponownie redefiniuje granice mody, prezentując kolekcję Jesień-Zima 2025/2026 pod intrygującym tytułem [N]either [N]or. Kolekcja, zaprezentowana w Carrousel du Louvre w Paryżu, jest artystycznym eksperymentem, w którym materiał i forma przestają być oczywiste.
Zainspirowana pracami austriackiego artysty Erwina Wurma, kolekcja eksploruje granice pomiędzy abstrakcją a konkretnością, ciałem a obiektem, odzieżą a rzeźbą. To podejście prowokuje widza do redefinicji tego, co zwyczajne, a co eksperymentalne.
Gdy 2D spotyka 3D: iluzja i struktura
Technologia druku najwyższej jakości umożliwia naniesienie realistycznych fotografii dzianinowych na tkaniny, tworząc unikalne efekty optyczne. Linie KNIT (AS REPRESENTED) i KNIT (AS IT IS) budują napięcie między dwuwymiarowością a trójwymiarowością, redefiniując połączenie dzianiny i rzeźby w modzie.
Seria „LIKE TORSO LIKE SHIRT” oraz „LIKE TORSO LIKE BLAZER” to hybrydy odzieży i rzeźby. Koszula i marynarka wykonane z papierowej przędzy przypominają powierzchnią surowe dzieła sztuki, jednocześnie dostosowując się do ciała dzięki elastycznym włóknom.








Ubieranie jako proces: swoboda formy
Issey Miyake podważa konwencjonalne sposoby noszenia odzieży. ODD SHIRT pozwala na obracanie koszuli i manipulację jej strukturą, oferując personalizację sylwetki. Natomiast COLLAPSING SCULPTURE bazuje na prostym tubalnym kroju, umożliwiającym wielorakie sposoby zakładania.
Czy wszystko, co nosimy, może być uznane za odzież? Miyake eksperymentuje z tą ideą, przekształcając papierową torbę w element garderoby. PAPER BAG to nie tylko ubranie, ale i manifest koncepcyjny.
Panini: między twardością a miękkością
Swetry z linii Panini łączą naturalną wełnę i alpaki z termoplastycznymi włóknami, tworząc dzianiny o niespotykanej strukturze. Efekt? Sztywne, ale jednocześnie plastyczne formy, które zmieniają nasze postrzeganie dzianiny.
Największą niespodzianką kolekcji jest współpraca Issey Miyake z Camperem. Model Peu Form, zaprojektowany przez Satoshiego Kondo, jest nowoczesną interpretacją minimalistycznych butów. Składające się z jednego kawałka skóry, mogą być noszone zarówno jako klasyczne obuwie, jak i klapki.












Moda w ruchu: interaktywna prezentacja
W pokazie kolekcji pojawiły się „One Minute Sculptures” Erwina Wurma, angażujące performerów w kreację efemerycznych rzeźb. Była to celebracja filozofii Miyake, według której moda jest procesem i niekończącą się grą z formą.
Issey Miyake po raz kolejny udowadnia, że moda nie musi być dosłowna. Jesienno-zimowa kolekcja 2025/26 to manifest estetycznej ambiwalencji, ukazujący ubranie jako pole do eksperymentów. To nie tylko moda – to rzeźba, koncept i redefinicja sposobu, w jaki ubieramy się na co dzień.