Gala 27. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły 2025 już za nami. Nie było niespodzianki – wieczór należał do filmu “Dziewczyna z igłą”, który zgarnął aż 11 statuetek, w tym za Najlepszy Film, Reżyserię i Scenariusz. Ale nie tylko o wygranych mowa – podczas gali nie zabrakło mocnych akcentów, wzruszeń i hołdu dla Ukrainy.
“Dziewczyna z igłą” bezkonkurencyjna – 11 Orłów!
Film Magnusa von Horna okazał się prawdziwym objawieniem tego sezonu. Obraz zdobył nagrody w niemal wszystkich kluczowych kategoriach, w tym Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Najlepsza Główna Rola Kobieca (Vic Carmen Sonne), Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Muzyka oraz za role drugoplanowe, montaż, scenografię, kostiumy i charakteryzację.
Co ciekawe, mimo sukcesu von Horna, Filip Pławiak zdobył Orła za Najlepszą Główną Rolę Męską za film “Biała odwaga”, a serialowym zwycięzcą okazały się “Matki pingwinów” od Netflix. Allan Starski – Orzeł za Osiągnięcia Życia i hołd od Spielberga, Polańskiego i Holland
Jednym z najbardziej poruszających momentów wieczoru było wręczenie Orła za Osiągnięcia Życia Allanowi Starskiemu, legendarnemu scenografowi, laureatowi Oscara za “Listę Schindlera”. Podczas swojego wystąpienia Starski przypomniał słowa Andrzeja Wajdy, który uczył go, że film powinien być nie tylko piękny, ale i ważny.
Chwilę później na ekranie pojawiły się osobiste gratulacje od Stevena Spielberga, Romana Polańskiego, Agnieszki Holland oraz Janusza Kamińskiego. Spielberg podkreślił, że Starski tworzył z nim “najlepsze dekoracje w historii kina”. Nie brakowało emocji, a sam laureat mówił: „Musimy być razem, my filmowcy. To nie są proste czasy”.
Polska Akademia Filmowa solidarna z Ukrainą – poruszające przemówienie Ołeha Sencowa
Jak co roku, podczas gali nie zabrakło głosu w sprawie Ukrainy. Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej, przypomniał o pomocy dla ukraińskich filmowców, którzy dzięki wsparciu z Polski często ocalili życie. Prawdziwym wstrząsem okazało się wystąpienie Ołeha Sencowa, reżysera i żołnierza Sił Zbrojnych Ukrainy, który prosto z frontu powiedział – „To nie czas na piosenki, kiedy po ulicach jeżdżą czołgi. Toczymy walkę o przetrwanie kraju”.
Gala pełna gwiazd i emocji
Wydarzenie, transmitowane po latach przerwy przez Telewizję Polską, prowadziła niezmiennie Grażyna Torbicka, a na scenie pojawił się także Maciej Stuhr, który poruszył publiczność swoim występem muzycznym.
Na scenie Teatru Polskiego nie zabrakło gwiazd, m.in. Mari Dębskiej, Piotra Głowackiego, Agaty Buzek, Andrzeja Seweryna, Zbigniewa Zamachowskiego, Katarzyny Figury, a specjalnym gościem był Matthijs Wouter Knol, dyrektor Europejskiej Akademii Filmowej.
Poniżej pełna lista laureatów 27. Orłów – Polskich Nagród Filmowych:
NAJLEPSZY FILM
„Dziewczyna z igłą”, reżyseria Magnus von Horn. producent: Lava Film, Nordisk Film Creative Alliance
NAJLEPSZA REŻYSERIA
Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Filip Pławiak – „Biała odwaga”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA MUZYKA
Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Julian Świeżewski – „Biała odwaga”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Trine Dyrholm – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
„Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”, Reżyseria: Eliza Kubarska, producent: Braidmade Films
NAJLEPSZY MONTAŻ
Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
„Matki pingwinów”
Reżyseria: Klara Kochańska-Bajon, Jagoda Szelc, Scenariusz: Klara Kochańska-Bajon, Dorota Trzaska, Nina Lewandowska, producent: Mental Disorder 4 dla Netflix
NAJLEPSZY DŹWIĘK
Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
ODKRYCIE ROKU
Maria Zbąska – reżyseria – „To nie mój film”
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
„Anatomia upadku” („Anatomie d’une chute”), Reżyseria: Justine Triet, Francja