Fot. Teodor Klepczyński / PNF Orły

Orły 2025 rozdane! “Dziewczyna z igłą” triumfuje, Allan Starski z Orłem za Osiągnięcia Życia

Gala 27. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły 2025 już za nami. Nie było niespodzianki – wieczór należał do filmu “Dziewczyna z igłą”, który zgarnął aż 11 statuetek, w tym za Najlepszy Film, Reżyserię i Scenariusz. Ale nie tylko o wygranych mowa – podczas gali nie zabrakło mocnych akcentów, wzruszeń i hołdu dla Ukrainy.

“Dziewczyna z igłą” bezkonkurencyjna – 11 Orłów!

Film Magnusa von Horna okazał się prawdziwym objawieniem tego sezonu. Obraz zdobył nagrody w niemal wszystkich kluczowych kategoriach, w tym Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Najlepsza Główna Rola Kobieca (Vic Carmen Sonne), Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Muzyka oraz za role drugoplanowe, montaż, scenografię, kostiumy i charakteryzację.

Co ciekawe, mimo sukcesu von Horna, Filip Pławiak zdobył Orła za Najlepszą Główną Rolę Męską za film “Biała odwaga”, a serialowym zwycięzcą okazały się “Matki pingwinów” od Netflix. Allan Starski – Orzeł za Osiągnięcia Życia i hołd od Spielberga, Polańskiego i Holland

Jednym z najbardziej poruszających momentów wieczoru było wręczenie Orła za Osiągnięcia Życia Allanowi Starskiemu, legendarnemu scenografowi, laureatowi Oscara za “Listę Schindlera”. Podczas swojego wystąpienia Starski przypomniał słowa Andrzeja Wajdy, który uczył go, że film powinien być nie tylko piękny, ale i ważny.

Chwilę później na ekranie pojawiły się osobiste gratulacje od Stevena Spielberga, Romana Polańskiego, Agnieszki Holland oraz Janusza Kamińskiego. Spielberg podkreślił, że Starski tworzył z nim “najlepsze dekoracje w historii kina”. Nie brakowało emocji, a sam laureat mówił: „Musimy być razem, my filmowcy. To nie są proste czasy”.

Polska Akademia Filmowa solidarna z Ukrainą – poruszające przemówienie Ołeha Sencowa

Jak co roku, podczas gali nie zabrakło głosu w sprawie Ukrainy. Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej, przypomniał o pomocy dla ukraińskich filmowców, którzy dzięki wsparciu z Polski często ocalili życie. Prawdziwym wstrząsem okazało się wystąpienie Ołeha Sencowa, reżysera i żołnierza Sił Zbrojnych Ukrainy, który prosto z frontu powiedział – „To nie czas na piosenki, kiedy po ulicach jeżdżą czołgi. Toczymy walkę o przetrwanie kraju”.

Gala pełna gwiazd i emocji

Wydarzenie, transmitowane po latach przerwy przez Telewizję Polską, prowadziła niezmiennie Grażyna Torbicka, a na scenie pojawił się także Maciej Stuhr, który poruszył publiczność swoim występem muzycznym.

Na scenie Teatru Polskiego nie zabrakło gwiazd, m.in. Mari Dębskiej, Piotra Głowackiego, Agaty Buzek, Andrzeja Seweryna, Zbigniewa Zamachowskiego, Katarzyny Figury, a specjalnym gościem był Matthijs Wouter Knol, dyrektor Europejskiej Akademii Filmowej.

Poniżej pełna lista laureatów 27. Orłów – Polskich Nagród Filmowych:

NAJLEPSZY FILM 

„Dziewczyna z igłą”, reżyseria Magnus von Horn. producent: Lava Film, Nordisk Film Creative Alliance

NAJLEPSZA REŻYSERIA 

Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ 

Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA 

Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA 

Filip Pławiak – „Biała odwaga”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA 

Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZA MUZYKA 

Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA 

Julian Świeżewski – „Biała odwaga”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA 

Trine Dyrholm  –  „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY 

„Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”, Reżyseria: Eliza Kubarska, producent: Braidmade Films

NAJLEPSZY MONTAŻ 

Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA 

Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZE KOSTIUMY 

Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA 

Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY 

„Matki pingwinów”

Reżyseria: Klara Kochańska-Bajon, Jagoda Szelc, Scenariusz: Klara Kochańska-Bajon, Dorota Trzaska, Nina Lewandowska, producent: Mental Disorder 4 dla Netflix

NAJLEPSZY DŹWIĘK 

Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”

ODKRYCIE ROKU

Maria Zbąska –  reżyseria – „To nie mój film” 

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

„Anatomia upadku” („Anatomie d’une chute”), Reżyseria: Justine Triet, Francja