Dopiero co obejrzeliśmy najnowszy pokaz Dior na sezon Cruise 2026, a dzisiaj dowiadujemy się, że Maria Grazia Chiuri oficjalnie żegna się z domem mody Dior. Tym samym kończąc dziewięcioletnią kadencję jako dyrektorka kreatywna kolekcji damskich. To nie tylko zmiana personalna, ale symboliczne zamknięcie rozdziału, w którym Dior stał się platformą dla feministycznych manifestów i kulturowych dialogów.
Rewolucja z przesłaniem
Chiuri objęła stanowisko w 2016 roku jako pierwsza kobieta na tym prestiżowym stanowisku w historii marki. Jej debiutancka kolekcja na wiosnę/lato 2017 zawierała t-shirty z hasłem „We should all be feminists”, co wyznaczyło ton jej kadencji. Pod jej kierownictwem Dior nie tylko odświeżył klasyczne elementy, takie jak torba Saddle, ale również wprowadził nowe interpretacje, honorując przeszłych projektantów, takich jak Marc Bohan i John Galliano.
Sukcesy i wyzwania
Pod rządami Chiuri sprzedaż couture Diora wzrosła z 2,2 miliarda euro w 2017 roku do 9,5 miliarda euro w 2023 roku, choć w 2024 roku odnotowano spadek do 8,7 miliarda euro w związku z ogólnym spowolnieniem na rynku luksusowym.
Pożegnanie w Rzymie
Wspomniany – jak się okazało – ostatni pokaz Chiuri dla Diora – kolekcja Cruise 2026 – odbył się w jej rodzinnym Rzymie, w XVIII-wiecznej Villa Albani Torlonia. Pokaz, inspirowany białym balem z lat 30. XX wieku, był hołdem dla dziedzictwa i rzemiosła, z udziałem gwiazd takich jak Rosamund Pike i Natalie Portman.
Dior nie ogłosił jeszcze następcy Chiuri, ale spekulacje wskazują na Jonathana Andersona, który opuścił Loewe w marcu i ma zaprezentować kolekcję dla Dior Homme już w czerwcu.
Odejście Chiuri to nie tylko zmiana w strukturze Diora, ale również moment refleksji nad przyszłością mody – czy nowy dyrektor kreatywny podąży ścieżką zaangażowanej mody z przesłaniem, czy też skupi się na estetyce i komercyjności?