SIC

Gdzie wyobraźnia splata się z rzeczywistością

W dynamicznym świecie mody prawdziwa innowacja rodzi się z połączenia osobistej narracji i głębokiej inspiracji. Editorial „SIC” to fascynujące studium takiej właśnie sztuki –prezentuje projekty, które wykraczają poza ramy ubioru i stają się opowieściami do noszenia. Seria ukazuje poruszające prace dwóch wizjonerskich artystek z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi – Nadji Nowak i Zuzanny Jabłońskiej – których kolekcje zapraszają do ich unikalnych, pieczołowicie wykreowanych światów.

Nadia Nowak, utalentowana projektantka kostiumów i nakryć głowy z Mikołowa, odznacza się wyjątkowym podejściem do rzemiosła. Jej charakterystyczne kapelusze, misternie wykonane z ręcznie filcowanej wełny, często z użyciem materiałów z recyklingu i surowców niekonwencjonalnych, są dowodem jej innowacyjnego podejścia. Dążenie Nowak do przekraczania granic tradycyjnego projektowania najlepiej ilustruje kostium „Obłąkany” (2025), inspirowany dramatem Witkacego. Przekształcając kaftan bezpieczeństwa w sugestywną reprezentację ludzkiej anatomii, artystka tworzy przejmujący komentarz na temat bezsilności jednostki wobec opresyjnych systemów. Równie silne wrażenie wywołuje praca „Sanatorium pod Klepsydrą” (2024), czerpiąca z filmowego arcydzieła Wojciecha Jerzego Hasa – wciągająca widzów i noszących w świat zniekształconego czasu i nostalgicznej refleksji, pełen tęsknoty za utraconymi chwilami. Nawet w bardziej stonowanym „Kimonie” (2025) Nowak ujawnia zamiłowanie do detalu – uszyte z czarnej wełny z kontrastującym wnętrzem i centralnym ornamentem na plecach, zebranym za pomocą drewnianego pierścienia, kimono łączy prostotę z kunsztownym wykonaniem.

Uzupełnieniem tej eksploracji formy i narracji są projekty Zuzanny Jabłońskiej – studentki drugiego roku projektowania ubioru, której twórczość zakorzeniona jest w dziecięcych wspomnieniach i złożoności międzyludzkich relacji. Jabłońska specjalizuje się w dzianinie, ze szczególnym upodobaniem do techniki żakardowej, umożliwiającej dosłowne „tkanie” opowieści w strukturę materiału. Jej projekt „Bleeding Heart” to wzruszający hołd zainspirowany kwiatem z ogrodu babci – symbolem czułej, pełnej troski relacji. Sylwetka, podobnie jak cała kolekcja, stanowi osobiste podziękowanie dla 90-letniej babci artystki, będącej jedną z najważniejszych postaci w jej życiu. Autorskie wzory na dzianinie odzwierciedlają kształt kwiatu, pokazując, jak emocje mogą zostać przetłumaczone na formę odzieżową.

Jabłońska urzeka również projektem „Futro” z kolekcji „Story of Unique Creatures”. Czerpiąc inspirację z rzadkiego zjawiska albinizmu u zwierząt, projektantka przekształca te niezwykłe istoty w „zaczarowane” stworzenia swojej wyobraźni. Sylwetka ze sztucznego futra ozdobiona jest aplikacjami oczu zaprojektowanymi przez artystkę, co wprowadza aurę tajemnicy i baśniowego niepokoju. Kolekcja jest nie tylko celebracją wyjątkowości, ale też podkreśleniem kruchości tych zwierząt – zachęca do głębszej refleksji nad relacją człowieka z naturą.

W pracy zatytułowanej „06” projektantka zanurza się w świat horroru i surrealizmu japońskiego mistrza Junjiego Ito, łącząc niepokój z perfekcją estetyczną. Dopasowana sukienka z długim rękawem w czerwono-turkusowe pasy pulsuje energią, a centralny motyw oka w okolicach biodra nawiązuje do obsesji Ito na punkcie deformacji ciała i symboliki oka jako źródła lęku. Całość uzupełniają dzianinowe kozaki w tej samej kolorystyce oraz dwie aplikacje oczu wplecione we włosy – ich kontrastująca czarno-biała kolorystyka potęguje aurę tajemniczości i niepokoju.

Editorial „SIC” to znacznie więcej niż prezentacja mody – to świadectwo siły projektowania jako medium do opowiadania historii, wyrażania emocji i komentowania rzeczywistości.

Dzięki odmiennym podejściom Nadia Nowak i Zuzanna Jabłońska zapraszają nas, by spojrzeć głębiej – celebrując unikalne opowieści utkane w każdym szwie i sylwetce. Ich twórczość przypomina, że moda, w swojej najbardziej poruszającej formie, jest sztuką zdolną uchwycić wyobraźnię i odzwierciedlić złożone piękno naszych wewnętrznych i zewnętrznych światów.


Fotografie: Melania Kosmala
MUA: Julia Szala
Stroje: Nadia Nowak (Looki 1,4 i 5), Zuzanna Jabłońska (Looki 2, 3 i 6).