Marka Proenza Schouler oficjalnie ogłosiła, że od września 2025 jej nową dyrektor kreatywną zostaje Rachel Scott. To moment przełomowy dla amerykańskiego domu mody, który od dwóch dekad pozostaje jednym z filarów nowojorskiej sceny. Scott, ceniona projektantka młodego pokolenia, ma wnieść świeżą energię i kobiecą perspektywę do marki znanej z kunsztu i nowoczesnego luksusu.
Nowy rozdział w historii Proenza Schouler
Od 2002 roku, kiedy Jack McCollough i Lazaro Hernandez zaprezentowali pierwszą kolekcję Proenza Schouler, marka konsekwentnie wyznaczała trendy w amerykańskiej modzie. Jej DNA opiera się na wyrafinowanym rzemiośle, intuicyjnych krojach i naturalnym podejściu do elegancji. Dziś wchodzi w nową fazę – już nie tylko pod okiem swoich założycieli, ale z nową twórczą liderką, która ma zaproponować własną wizję.
Scott nie pojawia się w Proenza Schouler znikąd. Od początku 2025 roku współpracowała z zespołem jako konsultantka, kształtując nadchodzącą kolekcję wiosna–lato 2026. Jej pierwsza pełnoprawna kolekcja jako dyrektorki kreatywnej zostanie zaprezentowana podczas tygodnia mody w lutym 2026. To będzie moment, na który czeka cały rynek – wejście nowej generacji w struktury jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek amerykańskich.
Kim jest Rachel Scott?
Rachel Scott urodziła się na Jamajce, studiowała projektowanie mody w Mediolanie w Istituto Marangoni, a pierwsze doświadczenia zdobywała we włoskim Costume National. Później przeprowadziła się do Nowego Jorku, gdzie została wiceprezeską ds. designu w Rachel Comey. W 2021 roku założyła własną markę Diotima, która szybko przyciągnęła uwagę krytyków. W 2023 roku została wyróżniona nagrodą CFDA Emerging Designer of the Year, a rok później odebrała statuetkę American Womenswear Designer of the Year. Najświeższe wyróżnienie – Fashion Trust U.S. Ready-to-Wear Award – potwierdza, że Scott należy dziś do ścisłej czołówki amerykańskich projektantów.
Dziedzictwo i nowe wyzwania
Proenza Schouler zawsze była symbolem amerykańskiej odwagi w modzie. McCollough i Hernandez stworzyli markę, która zdobyła pięć nagród CFDA i szybko zyskała status kultowej. Ich odejście w styczniu 2025 pozostawiło pytanie, kto przejmie stery. Teraz wiadomo, że odpowiedzialność spada na projektantkę, której styl – łączący rzemiosło z nowoczesnością – ma idealnie pasować do tożsamości domu mody.
Dla Scott to nie tylko prestiżowe stanowisko, ale i ogromne wyzwanie. Będzie musiała zmierzyć się z dziedzictwem duetu, którego estetyka zdefiniowała całą epokę nowojorskiej mody. Ale patrząc na jej dotychczasową drogę, można spodziewać się odwagi, świeżego języka wizualnego i jeszcze mocniejszego otwarcia Proenza Schouler na dialog z globalnym rynkiem.