11 października w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi otworzyły się 18. Międzynarodowe Triennale Tkaniny – jedno z najstarszych i najważniejszych wydarzeń poświęconych sztuce tkaniny na świecie. W tym roku impreza obchodzi jubileusz 50-lecia, przypominając, że to właśnie w Łodzi od pół wieku spotykają się artyści, dla których tkanina jest językiem emocji, pamięci i oporu.
Na wystawie zobaczymy prace twórczyń i twórców z 42 krajów. Wybrane spośród ponad 1600 zgłoszeń dzieła pokazują, jak niezwykle pojemne jest to medium – od monumentalnych gobelinów po instalacje, które wchodzą w dialog z nowymi technologiami.
Dekonstrukcja i rekonstrukcja
Hasło tegorocznego Triennale – „Dekonstrukcja/Rekonstrukcja” – brzmi jak diagnoza współczesnego świata. Artyści rozkładają rzeczywistość na czynniki pierwsze, by z tych fragmentów budować nowe znaczenia. Ich prace dotykają tematów tożsamości, pamięci, ekologii i relacji człowieka z naturą. Jak podkreśla kuratorka Marta Kowalewska, z indywidualnych historii powstaje wielogłosowy obraz rzeczywistości – pełnej sprzeczności, ale i nadziei.


Kobiecy głos z Afryki
Szczególnie ciekawie zapowiada się wystawa towarzysząca „Portale rizomatyczne: drogi poznania”, przygotowana przez Bukolę Oyebode-Westerhuis. Kuratorka skupia się na sztuce kobiet z różnych krajów Afryki, które poprzez tkaninę mówią o pracy, cielesności i oporze wobec patriarchalnego świata. To ważny, mocny głos w dyskusji o roli kobiet w sztuce i kulturze globalnej.
Gdy sztukę tka robot
Triennale nie ucieka od przyszłości. Jednym z najbardziej intrygujących punktów programu jest instalacja „Tkająca Inteligencja” Agnieszki Pilat – artystki, której prace pojawiły się w filmie Matrix. W Łodzi zaprezentuje działającego robota Boston Dynamics o imieniu Basia, który będzie „tkał” gobelin metodą tuftingu. To symboliczne spotkanie człowieka, maszyny i sztuki, które prowokuje pytania o granice twórczości w erze sztucznej inteligencji.




Pół wieku historii i przyszłość przed sobą
Triennale Tkaniny narodziło się w 1975 roku z inicjatywy CMWŁ i przez dekady zyskało międzynarodową rangę. Dziś, w erze cyfrowej, nadal pozostaje miejscem, gdzie rzemiosło spotyka się z eksperymentem, a tradycja z przyszłością. Jubileuszowa edycja to nie tylko święto sztuki, ale też refleksja nad tym, czym stała się tkanina – medium, które nieustannie się zmienia, zachowując przy tym emocjonalną siłę dotyku.
Wystawę można oglądać do 12 kwietnia 2026 roku w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.