W szwajcarskim muzeum Musée Cantonal de Design et d’arts Appliqués Contemporains w Lozannie otwarto wystawę „Les Monstrueuses”, w ramach której Kévin Germanier otrzymał pełną artystyczną swobodę, by przekształcić przestrzeń muzeum w swoje osobiste laboratorium mody. To pierwsza tak duża ekspozycja projektanta, znanego z łączenia haute couture z ekologicznym podejściem i zamiłowaniem do upcyklingu. Wystawa potrwa do 22 marca 2026 i obejmuje 300 metrów kwadratowych zjawiskowych instalacji, strojów i multimedialnych form, które balansują między pięknem a groteską.
Germanier, absolwent Central Saint Martins i ulubieniec gwiazd takich jak Lady Gaga czy Beyoncé, od początku kariery udowadnia, że luksus nie musi oznaczać marnotrawstwa. Jego moda to ekosystem emocji, barw i struktur – powstaje z tego, co porzucone i zapomniane: z resztek tkanin, starych koralików czy błyszczących cekinów odzyskanych z magazynów przemysłu tekstylnego.
Między rzadkością a dostępnością
W świecie, w którym luksus wciąż bywa synonimem zamknięcia, Germanier stawia na równowagę między wyjątkowością a demokratycznym dostępem. Niektóre jego projekty powstają w pojedynczych egzemplarzach, inne – dzięki limitowanym współpracom – trafiają do szerszej publiczności. Projektant potrafi grać konwencjami i mediami, równie swobodnie funkcjonując w paryskich salonach haute couture, co w mediach społecznościowych, które traktuje jako przestrzeń dialogu, a nie autopromocji.


Moda, która łączy ludzi
Centralnym punktem wystawy jest ogromna tekstylna chimera – monumentalna rzeźba stworzona z nadwyżek koralików, włókien i tkanin, symbolizująca potęgę transformacji. Germanier pokazuje, że szycie może być aktem wspólnoty. Współpracuje z kobietami-rzemieślniczkami z rodzinnego szwajcarskiego kantonu Valais, a także z artystkami z całego świata. W ten sposób jego moda staje się narzędziem inkluzji, społecznej reintegracji i artystycznego dialogu ponad granicami.
Kolor, dźwięk i recycling – Germanier w duecie z Laurastar
Nieprzypadkowo w tle tej wystawy pojawia się także Laurastar – szwajcarska marka technologiczna, która od lat wspiera Germaniera w tworzeniu projektów zrównoważonego luksusu. Ich współpraca pokazuje, jak technologia i moda mogą iść ramię w ramię. Laurastar dostarcza narzędzia, które pozwalają tkaninom odzyskać życie, a projektant daje im artystyczny sens. To spotkanie precyzji i poetyki – tak typowe dla szwajcarskiego designu, który zamiast krzyczeć, działa z wyrafinowaną skutecznością.

Germanier jako głos pokolenia
„Les Monstrueuses” to nie retrospektywa, lecz odwaga i wolność twórcza. To wystawa o modzie, która nie tylko zdobi, ale i leczy – zarówno ludzi, jak i planetę. Germanier pokazuje, że piękno może rodzić się z chaosu, a przyszłość mody zależy nie od ekskluzywności, lecz od empatii. W świecie przesyconym nadprodukcją, jego „potwory” – Les Monstrueuses – okazują się być najpiękniejszym, co mogło się przytrafić współczesnej modzie.


