Od połowy września w Galerii Zachęta rozpoczęła się nowa wystawa zatytułowana „Konsumpcja, Konstrukcja i Melancholia” prezentująca twórczość Marioli Przyjemskiej. Będzie to wyjątkowa okazja, aby przyjrzeć się bliżej pracom artystki, której okres twórczości przypadł na lata transformacji.
W zbiorach wystawy przewidziane jest ponad 100 dzieł, które przy pomocy zarówno tradycyjnych technik, takich jak malarstwo czy fotografia jak i nowatorskich rozwiązań podejmują temat konsumpcji i architektury we współczesnym świecie. Przyjemska dość wcześnie zauważyła, że branding odgrywa istotną rolę we współczesnym społeczeństwie. Dlatego przedmioty codziennego użytku w jej twórczości stanowią ważne medium komentarza do przemian nie tylko życia prywatnego, ale również przestrzeni publicznej.
Wystawa jest wyjątkową okazją do powrotu w czasy transformacji Polski. Wystawione obiekty stanowią nie tylko świadomą obserwację wobec ówcześnie zmieniających się priorytetów zakupowych, ale również uciekają w ironiczny sposób od dyktatury wywyższania się. Przyglądając się bliżej działalności autorki, możemy przewidywać, że kontekst prac będzie stanowić atrakcyjne pole do dyskusji z innymi. W ujęciu współczesnego podejścia do zakupów oraz stale rozbudowywanej i modernizowanej przestrzeni publicznej temat kapitalizmu w dobie postmodernizmu pozostaje wciąż otwarty.
W trakcie wystawy będzie dostępne obejrzenie jak dotąd największej kolekcji prac artystki, która zawiera między innymi cykl Metki czy Kosmetyki. Z okazji wydarzenia zostanie również wydany album zawierający krytykę twórczości Marioli Przyjemskiej autorstwa Camili McHugh, Izabeli Kowalczyk, Doroty Michalskiej, Ewy Majewskiej i Ewy Opałki.
Mariola Przyjemska Konsumpcja, Konstrukcja i Melancholia
16 września – 08 stycznia 2022
Zachęta, Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie
kuratorki: Ewa Majewska i Ewa Opałka
Wystawa została po raz pierwszy zaprezentowana w ramach Festiwalu Miesiąc Fotografii 2022 w Krakowie.