Marimekko: Żyj i nie udawaj

W Finlandii przez większość czasu brakuje słońca, zimy są ciemne i długie, a noc polarna, kaamos, trwa w Laponii nawet dwa miesiące. Podążając stereotypami, typowi Finowie bywają smutni, milczą, nie lubią rozmawiać i w ogóle są jacyś tacy gburowaci.

Z drugiej strony, są podziwiani za jeden z najlepszych systemów edukacji, sprawny rząd oraz ideę nowoczesnego i progresywnego państwa. A jaka z kolei jest fińska moda? 

Helsińska radość codzienności

Odpowiedzią na to pytanie może być dziedzictwo jednej z najpopularniejszych fińskich marek, czyli Marimekko, która kończy w tym roku swoje 70 urodziny. Kontrastując z szarą codziennością skandynawskiej rzeczywistości dom mody sukcesywnie wprowadza powiew oryginalnych wzorów i kolorów. 

Cofnijmy się zatem do 1951 roku, czyli do czasu, kiedy powstało Marimekko. Był to okres powojennej, restrykcyjnej i szarej mody, którą przełamał wchodzący na rynek helsiński brand. Armi Ratia, czyli założycielka marki, miała niezwykłą umiejętność uchwycenia ducha swoich czasów, prezentując światu swoją bardzo mile widzianą wizję optymizmu i osobistej radości. Podróż zaczęła się od prostej sukienki w urzekające nadruki, która natychmiast stała się klasyką.

Przez lata pozostała inspirującym mundurem dla niezależnych kobiet na całym świecie, zawsze aktualna, ale wierna swojej pierwotnej koncepcji. Oryginalne drukowane tkaniny nadały domu mody silną i niepowtarzalną tożsamość, na której firma bazuje do dzisiaj. Ponadczasowość, jakość i funkcjonalność to fundamenty, na których marka zbudowała swoje rozpoznawalne projekty. 

Sztuka druku

Poprzez lata misja i motto Marimekko pozostały takie same – przynosić radość do codzienności ludzi poprzez swoje odważne wzory i kolory. Opierając się na swoich tradycjach firma stawia na proste formy bazujące na sztuce nadrukowywania. Dodatkowo, obecnie posiada swoją własną drukarnię w Helsinkach, która produkuje rocznie około miliona metrów tkanin. Fabryka poligraficzna Marimekko to tętniący życiem, swobodny plac zabaw dla kreatywności. To właśnie tutaj ożywają słynne druki, to serce i dusza marki – wokół niej zbudowano nawet centralę. Miejsce służy zarówno jako fabryka, jak i innowacyjne centrum dla zespołu projektowego i rozwoju produktu.

Żyj i daj innym żyć

Ludzie powinni zawsze być sobą, żyć własnym życiem i nie uszczęśliwiać innych wbrew sobie. Przez lata rozwoju Marimekko zawsze szukało i znajdowało klucze do pięknej codzienności. 

Marka celowo unika podążania za modą i bezsensownej chęci przypodobania się klientowi. Idąc własną drogą, śmiało podąża za własnym instynktem, co wbrew pozorom spodobało się rzeszom wiernych klientów na całym świecie. Ich produkty są sprzedawane w 160 sklepach w około 40 krajach w Ameryce Północnej, Azji i Europie. 

W Marimekko możesz i powinieneś być odważny. Bez odwagi nie ma kreatywności. Wbrew poglądu o stereotypowych, smutnych i samotnych finach marka mówi wprost: „W Finlandii jest takie przysłowie – nie zostawiaj swoich przyjaciół za sobą – my się pod nim podpisujemy i uważamy, że takiego poglądu brakuje w obecnym świecie”. Wspólne działanie pielęgnuje atmosferę otwartości i zaufania, co jest warunkiem odwagi i kreatywności.