(fot. c) MAD, Paris / Christophe Dellière

Thierry Mugler: Couturissime

Wystawa multidyscyplinarnej ikony świata sztuki...

Musée des Arts Décoratifs w Paryżu prezentuje wystawę „Thierry Mugler, Couturissime”. Jest to zainicjowana, wyprodukowana i rozpowszechniona przez Muzeum Sztuk Pięknych w Montrealu instalacja, która przywraca twórczość Thierry’ego Muglera. Wyjątkowego artysty jaki rewolucjonizował – przez całą swoją wybitną karierę – świat mody oraz perfum.

Wystawa dzieł Muglera oznaczać będzie powrót tego wizjonerskiego artysty do Paryża, gdzie prawie pięć dekad temu zaczęła się jego karier. Na wystawie zobaczymy projekty gotowych do noszenia sylwetek i haute couture, a także kostiumy sceniczne. Nie zabraknie też zdjęć i filmów. W tym z niepublikowanych nigdy wcześniej archiwów z lat 1974-2014. „Thierry Mugler: Couturissime” zaprezentuje też fascynujący wszechświat twórcy oraz jego liczne współprace w dziedzinie rozrywki, muzyki i kina.

Musée des Arts Décoratifs tą wystawą składa hołd tej multidyscyplinarnej ikonie świata sztuki. Daleki od klasycznej retrospektywy Thierry’ego Muglera, „Couturissime” uosabia życie i energię, które zdefiniowały historyczną współpracę projektanta i jego twórczego alter-ego Manfreda. Wystawa będzie prezentowana w nowo wyremontowanych galeriach mody Christine i Stephen A. Schwarzmanów w Musée des Arts Décoratifs w Paryżu.

Od lat 70. do 2002 r., kiedy Mugler przewrócił świat mody, stał się jednym z najbardziej odważnych i innowacyjnych projektantów swoich czasów, tworząc sylwetki o niezwykłej sile. Często można się spotkać ze stwierdzeniem, że jego projekty zostały okrzyknięte ucieleśnieniem mody lat 80. ubiegłego wieku. Natomiast w latach 90. ubiegłego wieku Mugler przywrócił do łask modę haute couture. Wszystko poprzez szokujące – jak na ówczesne czasy – kolekcje i spektakularne scenografie pokazów.

Wystawa łączy kostiumy, animowane projekcje, fotografie i muzykę, tworząc zróżnicowaną atmosferę, która uosabia liczne projekty, które stworzył Mugler. Prezentowana na dwóch piętrach Musée des Arts Décoratifs, otwiera wodny motyw wystawy, który przywołuje ekscentryczny świat inspirowanej fantazją fauny. Obfituje tutaj uznanie dla tego co na powierzchni oceanu, aż po głębiny morskie.

Segment ten przedstawia też dwie oryginalne sylwetki z Muglera.Znane z kolekcji „Insect and Chimères” z roku 1997 . Futurystyczne sylwetki z wysokimi, przeszywającymi ramionami, głębokimi dekoltami i surrealistycznymi liniami w kształcie klepsydry. Pierwsza wystawiona sylwetka zawiera czarną aksamitną pochwę i tren ozdobiony skrzydłami motyla stworzonymi przez Maison Lemarié. Pancerz pokryty w opalizujących łuskach i wyhaftowanymi kryształami, piórami i końskim włosiem, jest idealnym przykładem reprezentującym ekstrawagancję stylu Muglera. Druga instalacja przedstawia nimfy zakładające spiekane gorsety ze szkła i muszli oraz meduzy z organzy. Przywołuje to na myśl obrazy z filmu „Dwadzieścia tysięcy mil podmorskiej żeglugi” Juliusza Verne’a.

Temat science fiction na wystawie jest następcą królestw zwierząt i wody . Kobiety są tutaj przedstawione jako animowane super bohaterki. Dużo tutaj wzornictwa przemysłowego i futurystycznego. Zaskakujące stworzenia, roboty i podwozia samochodów – wszystkie aerodynamiczne w swoim projekcie. Wykonane z innowacyjnych, ale trwałych materiałów, przepowiadają ideę transhumanizmu i robotyki. Mugler w tamtych latach zaproponował wyjmowane lub zamienne rękawy czy gorsety i pasy zrobione z elementów samochodu.

Wystawa przenosi zwiedzających z powrotem do ery Muglera Maschinenmensch (maszyno-człowieka – przyp. red.). Kolekcji zaprezentowanej w 1995 roku – czyli w roku 20. rocznicy założenia jego domu mody. Zaprezentowano wtedy w pełni odzianego robota w zbroję, który wymagał co najmniej sześciu miesięcy intensywnych przygotowań.

Oprócz projektowania mody, Thierry Mugler wyróżnił się w świecie perfum. Wszystko rozpoczęło się wraz z wydaniem w 1992 roku jego zapachu „Angel”. Olfaktorycznej rewolucji, która zapoczątkowała trend perfum wysokiej jakości. Na wystawie jest to ukazane na końcu pierwszej części wystawy. Aromat staje się tam synonimem nieskończoności i marzeń o luksusie.

Od końca lat sześćdziesiątych fotografia modowa stała się formą sztuki, zastępując ilustracje, które niegdyś królował – choćby na okładkach Vogue. Od właśnie tego zaczyna się drugie piętro wystawy „Thierry Mugler, Couturissime”. Jest to miejsce z rzadkimi grafikami podpisanymi przez artystów i mistrzów fotografii, w tym Guya Bourdina, Jean-Paula Goude, Karla Lagerfelda, Dominique Issermanna, Davida LaChapelle, Luigi & Iango, Sarah Moon, Pierre et Gilles, Paolo Roversi, Herb Ritts i Ellen von Unwerth, Nie mogło też zabraknąć miejsca na ikoniczną współpracę Thierry’ego Muglera i fotografa Helmuta Newtona. Projektant też zaczął fotografować własne kampanie wizualne, bawiąc się urokiem i pięknem swoich muz. Fotografował je w „egzotycznych” miejscach, takich jak Grenlandia, Sahara czy… dach Opery Paryskiej.

(c) MAD, Paris / Christophe Dellière

Pod koniec lat 70. Mugler stworzył swoją uznaną w świecie mody elegancką, nowoczesną i czarującą miejską kobietę, której styl został wybrany w bezpośredniej opozycji do dzieci-kwiatów i hipisowskiej mody. W czarno-białym wystroju sali, kryształowe kreacje Muglera wzbudzają erotyczne pokusy Szczególnie, że niektóre sylwetki łączą lateks i winyl. Nieoczywiste wtedy materiały, które Mugler podniósł do poziomu kultowych. Potem w swoich kolekcjach używał je chociażby Alexander McQueen.

Muzyka zajmuje dumne miejscena wystawie. Szczególnie piosenka i teledysk George’a Michaela „Too Funky”, który Mugler wyreżyserował w 1991 roku. Zestawy modowe do klipu były noszone całe lata 90. przez najlepsze modelki tamtych czasów, w tym Evę Herzigovę, Lindę Evangelistę czy Estelle Lefebure.

Wreszcie na wystawie prezentowane są kostiumy zaprojektowane przez artystę na scenę, w tym ubrania przygotowane do teatralnej inscenizacji Makbeta, prezentowane przez Comédie-Française
na Festival d’Avignon w 1985 roku. Projekt Muglera dla postaci pierwszej wiedźmy, wraz z jego oryginalnymi szkicami wyeksponowanymi na ścianie w naturalnych proporcjach oraz multimedialna instalacja Michela Lemieux (4D Art), to tylko kilka przykładów projektów, które przenoszą zwiedzającego z powrotem do tego tragicznego szekspirowskiego świata.

„Thierry Mugler: Couturissime” to okazja do ponownego odkrycia błyskotliwości tego artysty,
a także tancerza, człowieka sceny, fotografa i w końcu projektant. Thierry Mugler to artysta, który naznaczył swój czas, rewolucjonizując świat mody poprzez swoje kreacje o rzeźbiarskich morfologiach, zachowując przy tym futurystyczny i elegancki charakter. Styl Muglera wykraczał i nadal wykracza poza modę, wpływając do dziś na pokolenia artystów i stanowiąc dla nich nieskończone źródło inspiracji.

redaktor naczelny