Zimowy ranek w Paryżu tuż nad Sekwaną, a dokładniej na ikonicznym Moście Aleksandra III. Gdy światło się zmienia, sylwetki pojawiają się w ruchu, odbijając kolory nieba i pokazując upływ czasu, historii Monsieur Diora – zarówno samego domu mody, jak i człowieka. Tak właśnie w skrócie można opisać najnowszą kolekcję spod ręki Kima Jonesa – dyrektora artystycznego męskiej linii Dior Homme.
Sylwetki odzwierciedlają ruch czasu i kontinuum dwóch projektantów. Jones łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość domu mody Dior. To zmiana z kobiecej na męską, femme fleur na homme fleur, żywa historia zawsze w odniesieniu dla dziedzictwa Monsieur Diora. Na pokazie zapach konwali wypełnia powietrze, symboliczny i ponadczasowy „pomost” pomiędzy naturą i kulturą, miłością i szczęściem tak ulubionym u Diora.
Stąd też nazwa kolekcji – „La conversation” (rozmowa – tłum. pol.), czyli niejako „pomost” i podjęcie próby dyskusji z dawnymi ulubionymi projektami Christiana Diora.
Dokładnie 12 lutego 1947 Christian Dior zaprezentował swoją debiutancką kolekcję, która zmieniła zasady mody na zawsze. W nadchodzącym sezonie i w 75. rocznicę powstania domu mody Dior, obecny dyrektor artystyczny męskiej linii – Kim Jones, angażuje się w najwyższą starannością i poszanowaniem do dziedzictwa marki. W tej kolekcji historia dwóch mężczyzn przenika się nawzajem. Zauważyć kto szczególnie w kolorystyce takiej jak lubianej przez obu szarości i pasteli, aż po brytyjskie męskie krawiectwo znane z haute couture w nowej, przylegającej do ciała męskiej sylwetce.
„Chciałem spojrzeć na archiwum początków domu mody Christian Dior i jego dziedzictwo. Przygotowując męską kolejce na sezon jesień-zima 2022/2023, przyjrzeliśmy się pierwszym pokazał Monsiuer Diora i skupiliśmy się na budowie sylwetki, biorąc poszczególne jej elementy i przekształcając je niemalże odruchowo w męski i nowoczesny sposób.
Kim Jones, dyrektor kreatywny Dior Homme
Wszystko w kolekcji połączone jest ze sobą poprzez ponadczasowy savoir-fair francuskiego atelier. Od niezliczonej ilości haftów wykorzystywanych w zaskakujący sposób, po współczesną odzież sportową i techniczne materiały, zapożyczone z odzieży wierzchniej sportowców. Wszystko wykorzystywane jest w niespodziewanie formalnym i eleganckim wydaniu.
Znaki i symbole osobiste Monsieur Dior rozwijają się w całej kolekcji. Są to między innymi gwiazda, róża, plecionka wiedeńska tzw. cannage, leopard, konwalia czy w końcu łańcuch. Łączą one przeszłość z teraźniejszością, w szczególności poprzez biżuterię. Tu do bransoletki z diamentami i szmaragdami stworzone przez Cictoire de Dastellane, dołączają ekstrawagancje elementy stworzone przez Yoon Ahn – w nowym, męskim wydaniu.
Ta niezwykła „rozmowa” projektantów jest też zauważalnych w dodatkach. Byty typu derby są kontrastem z bardziej użytkowymi sandałami Dior x Birkenstock – nadchodzącej współpracy na jesień i zimę 2022/20223.
Torby zacierają również granicę między praktycznością, a byciem ozdobą. Szczególnie zauważalne jest to w męskim modelu tzw. Saddle Bag, która przybiera nowe formy i faktury.