Wystawa „Beyond the Line”: Od skończoności do nieskończoności

Już 14 września w warszawskiej Fundacji Stefana Gierowskiego będzie można zobaczyć nową wystawę. Joachim Pissarro, światowej sławy kurator i krytyk sztuki, po raz pierwszy zestawia twórczość dwóch wybitnych przedstawicieli malarstwa abstrakcyjnego – Stefana Gierowskiego (1925–2022) i Seana Scully’ego (ur. 1945). Czy pomimo różnic pokoleniowych i odmiennych doświadczeń kulturowych obu artystów, udało mu się odnaleźć cechy wspólne ich prac?

„Beyond the Line” to wystawa, która prezentuje twórczość dwóch mistrzów abstrakcji, którzy odmienili rozumienie malarstwa XX i XXI wieku. Obaj artyści, inspirowani europejską tradycją, odrzucili ograniczenia związane z narodowościami i politycznymi podziałami, tworząc dzieła uniwersalne w swoim wyrazie. Gierowski, wychowany w Polsce spustoszonej przez wojny, oraz Scully, którego irlandzkie korzenie miały głęboki wpływ na jego twórczość, odzwierciedlają duchowy opór wobec modnych trendów oraz niezależność, które definiują ich twórcze ścieżki.

Sean Scully, What Makes Us Too, 2017

To unikalna okazja, aby zobaczyć, jak dwóch artystów, działających w różnych kontekstach historycznych i geograficznych, odnalazło wspólny język artystyczny. Na ekspozycji, dzięki starannie dobranym dziełom, ukazane zostały głębokie paralelne myślenie tych dwóch wizjonerów sztuki, którzy przekształcili tradycję malarstwa abstrakcyjnego, nadając jej nowe, transcendentne znaczenie. Podkreślone zostały nie tylko wizualne podobieństwa pomiędzy twórczością Gierowskiego i Scully’ego, ale przede wszystkim ich wspólne filozoficzne podejście do sztuki abstrakcyjnej.

W swojej koncepcji Pissarro ukazuje, jak obaj artyści wykraczają poza zwykłe formalne ramy malarstwa abstrakcyjnego, dążąc do uchwycenia czegoś bardziej fundamentalnego – nieskończoności, która leży poza linią, kolorem i formą. Ich twórczość, mimo że różnorodna, łączy pasja do eksperymentowania z przestrzenią, a także głęboka wrażliwość na metafizyczne aspekty sztuki.

Stefan Gierowski urodzony w Polsce, po II wojnie światowej stał się kluczową postacią polskiej sztuki nowoczesnej. Jego twórczość była odpowiedzią na duchową pustkę spowodowaną dominacją socrealizmu w Polsce. W swoich pracach Gierowski poszukiwał nowych sposobów wyrażenia przestrzeni, używając koloru, kontrastu i światła, aby uchwycić nieskończoność. Artysta był głęboko związany z europejską awangardą i jego dzieła są dziś częścią kolekcji prestiżowych instytucji na całym świecie, w tym takich muzeów jak Centre Pompidou w Paryżu czy Olomouc Museum of Art.

Natomiast Sean Sculli to artysta irlandzkiego pochodzenia, rozwijał swoją twórczość głównie w Stanach Zjednoczonych i Europie. Jego malarstwo wyróżnia się charakterystycznymi blokami koloru, które niosą głęboką emocjonalną treść i przekraczają formalne granice minimalizmu. Scully, podobnie jak Gierowski, odrzucał panujące mody i trendy, w tym minimalizm i abstrakcyjny ekspresjonizm, budując własny język artystyczny, który łączył tradycje europejskie z amerykańskim duchem nowoczesności. Jego prace można znaleźć w najważniejszych kolekcjach muzealnych na całym świecie, w tym w Tate Modern w Londynie, LACMA w Los Angeles oraz Guggenheim Museum w Nowym Jorku.

Kurator: Joachim Pissarro
Miejsce: Fundacja Stefana Gierowskiego – Plac Dąbrowskiego 8/11 Warszawa
Wernisaż: 14 września, g. 18:00
Wystawa czynna od 14 września do 24 listopada 2024.