fot. materiały prasowe

Orły 2025: Lista nominowanych do Polskich Nagród Filmowych. Kto ma największe szanse na triumf?

Polskie Nagrody Filmowe Orły po raz 27. wyróżnią najlepsze produkcje i twórców krajowej kinematografii. Tegoroczna edycja przynosi kilka zaskoczęń, ale i wyraźne faworyty. Najwięcej nominacji zgarnęła „Biała odwaga” w reżyserii Marcina Koszałki, która powalczy aż o 15 statuetek. Tuż za nią plasuje się „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna z 13 nominacjami, a podium zamyka „Kulej. Dwie strony medalu” Xawerego Żuławskiego (9 nominacji). O tytuł Najlepszego Filmu rywalizować będą również „Strefa interesów” oraz „To nie mój film”.

Wielki powrót TVP jako nadawcy gali Orłów

Po ośmiu latach transmisji w Canal+, Orły ponownie zagoszczą na antenie Telewizji Polskiej. „Orły wracają do gniazda publicznego nadawcy” – skomentował Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej, podkreślając znaczenie wsparcia TVP dla polskiego kina. Tegoroczną galę obejrzymy 10 marca w Teatrze Polskim, a relację na żywo przeprowadzi TVP Kultura i TVP1.

Kto może liczyć na statuetkę?

Lista nominacji w 20 kategoriach potwierdza, że miniony rok był dla polskiego kina niezwykle różnorodny. Mocno zaznaczają się produkcje historyczne i biograficzne, jak „Biała odwaga”, „Kulej. Dwie strony medalu” czy „Simona Kossak”. Wśród nominowanych do Najlepszej Głównej Roli Kobiecej znalazły się m.in. Sandra Drzymalska oraz Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, natomiast o statuetkę w kategorii Najlepsza Główna Rola Męska powalczą Marcin Dorociński i Tomasz Włosok.

Nagroda Publiczności i wyjątkowe wyróżnienia

Oprócz standardowych kategorii, w tym roku po raz kolejny wręczona zostanie Nagroda Publiczności, a laureata poznamy dzięki plebiscytowi organizowanemu przez Wirtualną Polskę. 5 marca dowiemy się również, kto otrzyma Orła za Osiągnięcia Życia.

Gala finałowa odbędzie się 10 marca i bez wątpienia będzie świętem polskiego kina. Czy „Biała odwaga” zdobędzie największą liczbę nagród? A może zaskoczy nas zupełnie inny film? O tym przekonamy się już wkrótce!

Pełna lista nominowanych:

NAJLEPSZY FILM 

  • „Biała odwaga”, reż. Marcin Koszałka  / producent: Balapolis
  • „Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn / producent: LAVA FFILMS, Nordisk Film Creative Alliance, Nordisk Film Sverige
  • „Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski / producent: Watchout Studio
  • „Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer / producent: JW Films. Extreme Emotions
  • „To nie mój film”,  reż. Maria Zbąska / producent: Hi Movies

NAJLEPSZA REŻYSERIA 

  • Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
  • Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”
  • Kamila Tarabura – „Rzeczy niezbędne”
  • Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
  • Maria Zbąska – „To nie mój film”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ 

  • Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski – „Biała odwaga”
  • Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”
  • Rafał Lipski, Xawery Żuławski – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Grzegorz Łoszewski – „Minghun”
  • Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
  • Jonathan Glazer – „Strefa interesów”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA 

  • Sandra Drzymalska – „Biała odwaga”
  • Sandra Drzymalska – „Simona Kossak”
  • Małgorzata Hajewska – Krzysztofik – „Kobieta z…”
  • Michalina Olszańska – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA 

  • Jacek Borusiński – „Wróbel”
  • Maciej Damięcki – „Cisza nocna”
  • Marcin Dorociński – „Minghun”
  • Filip Pławiak – „Biała odwaga”
  • Tomasz Włosok – „Kulej. Dwie strony medalu”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA 

  • Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
  • Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”
  • Michał Englert – „Kobieta z…”
  • Kacper Fertacz – „Minghun”
  • Łukasz Żal – „Strefa interesów”

NAJLEPSZA MUZYKA 

  • Jacek Grudzień – „Biała odwaga”
  • Łukasz Targosz – „Diabeł”
  • Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”
  • Zespół KSU, Eugeniusz „Siczka” Olejarczyk – „Idź pod prąd”
  • Mikołaj Trzaska – „Koński ogon”
  • Jan Komar, Mikołaj Majkusiak, Bartłomiej Tyciński – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Bartosz Chajdecki – „Simona Kossak”
  • Anja Garbarek – „To nie mój film”
  • Tomasz Gąssowski – „Wróbel”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA 

  • Andrzej Chyra – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
  • Jakub Gierszał – „Biała odwaga”
  • Julian Świeżewski – „Biała odwaga”
  • Zdzisław Wardejn – „Cisza nocna”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA 

  • Trine Dyrholm  –  „Dziewczyna z igłą”
  • Wiktoria Gorodeckaja – „Biała odwaga”
  • Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Rzeczy niezbędne”
  • Agata Kulesza – „Simona Kossak”
  • Joanna Kulig – „Kobieta z…”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY 

  • „8 dzień Chamsinu” – reż. Zvika Gregory Portnoy, producent: Plesnar& Krauss Films
  • „Drzewa milczą” – reż. Agnieszka Zwiefka, producent: Chilli Productions
  • „Gdy powieje harmattan” – reż. Edyta Wróblewska, producent: SK Film Studio
  • „Las” – reż. Lidia Duda, producent: Fundacja Lumisenta
  • „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa” – reż. Eliza Kubarska, producent: Braidmade Films

NAJLEPSZY MONTAŻ 

  • Agnieszka Glińska – „Biała odwaga”
  • Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
  • Jarosław Kamiński – „Kobieta z…”
  • Wojtek Włodarski – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Ireneusz Grzyb – „Sezony”
  • Bartosz Pietras  – „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
  • Sebastian Mialik – „Wrooklyn Zoo”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA 

  • Elwira Pluta – „Biała odwaga”
  • Marek Warszewski – „Czerwone maki”
  • Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
  • Marek Zawierucha – „Kobieta z…”
  • Agata Adamus – „Simona Kossak”
  • Chris Oddy – “Strefa interesów” 

NAJLEPSZE KOSTIUMY 

  • Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła – „Biała odwaga”
  • Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
  • Anna Englert – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Paulina Sieniarska, Kalina Lach – „Simona Kossak”
  • Małgorzata Karpiuk – „Strefa interesów”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA 

  • Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”
  • Karolina Kordas – „Czerwone maki”
  • Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”
  • Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska – „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”
  • Agnieszka Hodowana – „Kulej. Dwie strony medalu”
  • Pola Guźlińska – „Minghun”
  • Pola Guźlińska – „Sami swoi. Początek”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY 

  • „Idź przodem, bracie”, reż. Maciej Pieprzyca / producent: Opus TV dla Netflix
  • „Lady Love”, reż. Bartosz Konopka / producent: Bongo Media Production dla TVN Warner Bros. Discovery
  • „Matki pingwinów”, reż Klara Kochańska – Bajon, Jagoda Szelc / producent: Mental Disorder 4 dla Netflix
  • „Rojst. Millenium”,  reż. Jan Holoubek / producent: Entrego dla Netflix
  • „Śleboda”,  reż. Michał Gazda, Bartosz Blaschke / producent: MS Productions, Endemol Shine Polska dla Sky Showtime

NAJLEPSZY DŹWIĘK 

  • Michał Fojcik, Tomasz Wieczorek, Leszek Freund – „Biała odwaga”
  • Oskar Skriver – „Dziewczyna z igłą”
  • Joanna Napieralska, Mikołaj Tyrakowski – „Plan Petera”
  • Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
  • Bartosz Putkiewicz, Artur Kuczkowski – „Wrooklyn Zoo”

ODKRYCIE ROKU

  • Gabriela Muskała – Najlepsza reżyseria – „Błazny”
  • Frederikke Hoffmeier – Najlepsza muzyka – „Dziewczyna z igłą”
  • Kamila Tarabura – Najlepsza reżyseria – „Rzeczy niezbędne”
  • Maria Zbąska –  Najlepsza reżyseria – „To nie mój film”
  • Tomasz Gąssowski – Najlepsza reżyseria – „Wróbel”

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

  • „20 dni w Mariupolu”, „20 Days in Mariupol”, reż. Mstyslav Chernov, Ukraina/USA
  • „Anatomia upadku”, „Anatomie d’une chute”. reż. Justine Triet, Francja
  • “Biedne Istoty”, “Poor things”, reż. Yorgos Lanthimos, USA/Irlandia, Wielka Brytania, Węgry
  • „Emilia Perez”, Emilia Perez, reż. Jacques Audiard, Francja/Belgia
  • „Konklawe”, Conclave reż. Edward Berger, Wielka Brytania/ UA