Polskie Nagrody Filmowe Orły po raz 27. wyróżnią najlepsze produkcje i twórców krajowej kinematografii. Tegoroczna edycja przynosi kilka zaskoczęń, ale i wyraźne faworyty. Najwięcej nominacji zgarnęła „Biała odwaga” w reżyserii Marcina Koszałki, która powalczy aż o 15 statuetek. Tuż za nią plasuje się „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna z 13 nominacjami, a podium zamyka „Kulej. Dwie strony medalu” Xawerego Żuławskiego (9 nominacji). O tytuł Najlepszego Filmu rywalizować będą również „Strefa interesów” oraz „To nie mój film”.
Wielki powrót TVP jako nadawcy gali Orłów
Po ośmiu latach transmisji w Canal+, Orły ponownie zagoszczą na antenie Telewizji Polskiej. „Orły wracają do gniazda publicznego nadawcy” – skomentował Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej, podkreślając znaczenie wsparcia TVP dla polskiego kina. Tegoroczną galę obejrzymy 10 marca w Teatrze Polskim, a relację na żywo przeprowadzi TVP Kultura i TVP1.
Kto może liczyć na statuetkę?
Lista nominacji w 20 kategoriach potwierdza, że miniony rok był dla polskiego kina niezwykle różnorodny. Mocno zaznaczają się produkcje historyczne i biograficzne, jak „Biała odwaga”, „Kulej. Dwie strony medalu” czy „Simona Kossak”. Wśród nominowanych do Najlepszej Głównej Roli Kobiecej znalazły się m.in. Sandra Drzymalska oraz Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, natomiast o statuetkę w kategorii Najlepsza Główna Rola Męska powalczą Marcin Dorociński i Tomasz Włosok.
Nagroda Publiczności i wyjątkowe wyróżnienia
Oprócz standardowych kategorii, w tym roku po raz kolejny wręczona zostanie Nagroda Publiczności, a laureata poznamy dzięki plebiscytowi organizowanemu przez Wirtualną Polskę. 5 marca dowiemy się również, kto otrzyma Orła za Osiągnięcia Życia.
Gala finałowa odbędzie się 10 marca i bez wątpienia będzie świętem polskiego kina. Czy „Biała odwaga” zdobędzie największą liczbę nagród? A może zaskoczy nas zupełnie inny film? O tym przekonamy się już wkrótce!
Pełna lista nominowanych:
NAJLEPSZY FILM
- „Biała odwaga”, reż. Marcin Koszałka / producent: Balapolis
- „Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn / producent: LAVA FFILMS, Nordisk Film Creative Alliance, Nordisk Film Sverige
- „Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski / producent: Watchout Studio
- „Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer / producent: JW Films. Extreme Emotions
- „To nie mój film”, reż. Maria Zbąska / producent: Hi Movies
NAJLEPSZA REŻYSERIA
- Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
- Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”
- Kamila Tarabura – „Rzeczy niezbędne”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
- Maria Zbąska – „To nie mój film”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
- Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski – „Biała odwaga”
- Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”
- Rafał Lipski, Xawery Żuławski – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Grzegorz Łoszewski – „Minghun”
- Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
- Sandra Drzymalska – „Biała odwaga”
- Sandra Drzymalska – „Simona Kossak”
- Małgorzata Hajewska – Krzysztofik – „Kobieta z…”
- Michalina Olszańska – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
- Jacek Borusiński – „Wróbel”
- Maciej Damięcki – „Cisza nocna”
- Marcin Dorociński – „Minghun”
- Filip Pławiak – „Biała odwaga”
- Tomasz Włosok – „Kulej. Dwie strony medalu”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
- Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
- Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”
- Michał Englert – „Kobieta z…”
- Kacper Fertacz – „Minghun”
- Łukasz Żal – „Strefa interesów”
NAJLEPSZA MUZYKA
- Jacek Grudzień – „Biała odwaga”
- Łukasz Targosz – „Diabeł”
- Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”
- Zespół KSU, Eugeniusz „Siczka” Olejarczyk – „Idź pod prąd”
- Mikołaj Trzaska – „Koński ogon”
- Jan Komar, Mikołaj Majkusiak, Bartłomiej Tyciński – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Bartosz Chajdecki – „Simona Kossak”
- Anja Garbarek – „To nie mój film”
- Tomasz Gąssowski – „Wróbel”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
- Andrzej Chyra – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
- Jakub Gierszał – „Biała odwaga”
- Julian Świeżewski – „Biała odwaga”
- Zdzisław Wardejn – „Cisza nocna”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
- Trine Dyrholm – „Dziewczyna z igłą”
- Wiktoria Gorodeckaja – „Biała odwaga”
- Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Rzeczy niezbędne”
- Agata Kulesza – „Simona Kossak”
- Joanna Kulig – „Kobieta z…”
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
- „8 dzień Chamsinu” – reż. Zvika Gregory Portnoy, producent: Plesnar& Krauss Films
- „Drzewa milczą” – reż. Agnieszka Zwiefka, producent: Chilli Productions
- „Gdy powieje harmattan” – reż. Edyta Wróblewska, producent: SK Film Studio
- „Las” – reż. Lidia Duda, producent: Fundacja Lumisenta
- „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa” – reż. Eliza Kubarska, producent: Braidmade Films
NAJLEPSZY MONTAŻ
- Agnieszka Glińska – „Biała odwaga”
- Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
- Jarosław Kamiński – „Kobieta z…”
- Wojtek Włodarski – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Ireneusz Grzyb – „Sezony”
- Bartosz Pietras – „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
- Sebastian Mialik – „Wrooklyn Zoo”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
- Elwira Pluta – „Biała odwaga”
- Marek Warszewski – „Czerwone maki”
- Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
- Marek Zawierucha – „Kobieta z…”
- Agata Adamus – „Simona Kossak”
- Chris Oddy – “Strefa interesów”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
- Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła – „Biała odwaga”
- Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
- Anna Englert – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Paulina Sieniarska, Kalina Lach – „Simona Kossak”
- Małgorzata Karpiuk – „Strefa interesów”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
- Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”
- Karolina Kordas – „Czerwone maki”
- Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”
- Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska – „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”
- Agnieszka Hodowana – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Pola Guźlińska – „Minghun”
- Pola Guźlińska – „Sami swoi. Początek”
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
- „Idź przodem, bracie”, reż. Maciej Pieprzyca / producent: Opus TV dla Netflix
- „Lady Love”, reż. Bartosz Konopka / producent: Bongo Media Production dla TVN Warner Bros. Discovery
- „Matki pingwinów”, reż Klara Kochańska – Bajon, Jagoda Szelc / producent: Mental Disorder 4 dla Netflix
- „Rojst. Millenium”, reż. Jan Holoubek / producent: Entrego dla Netflix
- „Śleboda”, reż. Michał Gazda, Bartosz Blaschke / producent: MS Productions, Endemol Shine Polska dla Sky Showtime
NAJLEPSZY DŹWIĘK
- Michał Fojcik, Tomasz Wieczorek, Leszek Freund – „Biała odwaga”
- Oskar Skriver – „Dziewczyna z igłą”
- Joanna Napieralska, Mikołaj Tyrakowski – „Plan Petera”
- Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
- Bartosz Putkiewicz, Artur Kuczkowski – „Wrooklyn Zoo”
ODKRYCIE ROKU
- Gabriela Muskała – Najlepsza reżyseria – „Błazny”
- Frederikke Hoffmeier – Najlepsza muzyka – „Dziewczyna z igłą”
- Kamila Tarabura – Najlepsza reżyseria – „Rzeczy niezbędne”
- Maria Zbąska – Najlepsza reżyseria – „To nie mój film”
- Tomasz Gąssowski – Najlepsza reżyseria – „Wróbel”
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
- „20 dni w Mariupolu”, „20 Days in Mariupol”, reż. Mstyslav Chernov, Ukraina/USA
- „Anatomia upadku”, „Anatomie d’une chute”. reż. Justine Triet, Francja
- “Biedne Istoty”, “Poor things”, reż. Yorgos Lanthimos, USA/Irlandia, Wielka Brytania, Węgry
- „Emilia Perez”, Emilia Perez, reż. Jacques Audiard, Francja/Belgia
- „Konklawe”, Conclave reż. Edward Berger, Wielka Brytania/ UA