Na finałowym dniu Paris Fashion Week na sezon Wiosna-Lato 2026, w przestrzeni La Gaîté Lyrique, japońska marka CFCL pokazała, że przyszłość mody nie musi krzyczeć, by być słyszaną. Ich kolekcja VOL.11 to lekcja ciszy w świecie przesyconym hałasem – ubrania stworzone nie po to, by imponować, ale by współistnieć z rytmem codzienności.
CFCL, czyli Clothing For Contemporary Life, wierzy, że ubrania mają służyć, nie dominować. To moda, która nie opowiada o projektancie, lecz o człowieku, który ją nosi. VOL.11 jest kontynuacją filozofii marki – tworzenia rzeczy prostych, przejrzystych i funkcjonalnych. Inspiracją był tekst Jeana Arpa z 1944 roku o „sztuce konkretnej”, która powstaje z potrzeby tworzenia, a nie interpretacji.
Pokaz odbył się w scenerii przypominającej próbę koncertową. Na żywo zagrało TLF Trio – duński zespół balansujący między minimalizmem a elektroniką. Ich muzyka płynęła między sylwetkami jak oddech, nadając rytm spokojnemu, niemal medytacyjnemu pokazowi.
Transparencja, ruch i miękkość
Najbardziej charakterystyczna dla CFCL seria POTTERY została w tej odsłonie przetworzona na transparentne sukienki inspirowane szkłem Émile’a Gallé i rzeźbami Mariko Mori. Delikatne, pastelowe tony mięty i szarości przenikały się z połyskiem przędzy, tworząc efekt delikatnego światła.
W linii DYEING MILAN i DYEING TC LUCENT pojawiła się organiczna bawełna z Indii, barwiona ręcznie w Japonii przez rzemieślników z Arimatsu. To przykład, jak CFCL łączy globalne łańcuchy wartości w duchu odpowiedzialności i zrównoważonej produkcji. Ubrania nie tylko wyglądają naturalnie – one rzeczywiście takie są.
CFCL i VEJA – spotkanie dwóch światów
Najciekawszym akcentem VOL.11 jest współpraca z marką VEJA, znaną z transparentności i etycznego podejścia do mody. To pierwsze połączenie dwóch firm posiadających certyfikat B Corp. Efekt? Sneakersy, które wyglądają równie dobrze w mieście, co w galerii sztuki. Sportowa forma zyskała nowy wymiar elegancji – tak właśnie CFCL redefiniuje pojęcie codziennego luksusu.
CFCL nie goni za sezonowymi trendami. Ich projekty, tworzone z przędzy z recyklingu i komputerowo projektowanego dziania, przypominają, że nowoczesność to także świadomość. Marka dąży do tego, by do 2030 roku wszystkie jej produkty powstawały wyłącznie z certyfikowanych, odpowiedzialnych materiałów.
W świecie, w którym moda coraz częściej staje się manifestem ego, CFCL proponuje coś znacznie trudniejszego – modę, która pozwala być.
CFCL – od japońskiej prostoty do globalnej świadomości
Marka CFCL powstała z inicjatywy Yusuke Takahashiego, byłego projektanta Issey Miyake, który postanowił stworzyć ubrania odpowiadające współczesnemu tempu życia. Od debiutu w 2020 roku CFCL zdobyło reputację jednego z najciekawszych głosów nowej japońskiej mody – tej, która stawia na inteligentne rozwiązania i surową estetykę.
W 2022 roku CFCL zostało pierwszą japońską marką odzieżową z certyfikatem B Corp, potwierdzającym etyczne i zrównoważone działania na każdym etapie produkcji. Ich projekty to nie tylko nowoczesna interpretacja dzianiny, ale też dowód, że technologia i natura mogą współpracować.
Wszystko – od procesu barwienia po cyfrowe projektowanie 3D – podporządkowane jest idei „prostoty, skromności i odpowiedzialności”. CFCL nie stara się być „ekologicznym trendem”, tylko realną alternatywą dla fast fashion.




























