Dior, Antkowiak i Hoff na łódzkiej wystawie

Prezentacje polskich domów mody, wystawy prac uznanych projektantów, przekrojowe ekspozycje kontekstowe – moda na stałe zagościła w muzealnych przestrzeniach. Powraca też do Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, gdzie w zrewitalizowanych przestrzeniach ekspozycyjnych powstaje zupełnie nowa wystawa stała. Pokaże ona historię przemysłu włókienniczego, ale też zjawiska zachodzące w modzie, dzięki takim legendom jak Jerzy Antkowiak czy Barbara Hoff.

Teraz, gdy budynek dawnej Białej Fabryki Ludwika Geyera odzyskał blask, łódzkie muzeum przygotowuje wystawę, która stanie się wizytówką tego miejsca. Pokaże różne oblicza i konteksty włókiennictwa, opowie o przeobrażeniach w rozwoju przemysłu i techniki włókienniczej, pozwoli doświadczyć warunków pracy w odtworzonej fabrycznej hali, odkryje mniej znane wątki losów rodziny Geyerów. W nowej formule pokazane zostaną zbiory związane w tkaniną przemysłową, ale też z samym produktem przemysłu odzieżowego – ubiorem. Na wystawie stałej odnajdziemy więc modę wplecioną w opowieść o obyczajach łódzkiej społeczności od przełomu XIX/XX wieku aż po lata 90.

W prezentacji mody chcemy wykorzystać też nasze ostatnie doświadczenia z dwóch głośnych wystaw czasowych: „Jerzy Antkowiak – Moda Polska” oraz „Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja”. Przy czym w prezentowanych obiektach – strojach, projektach, tkaninach widzimy przede wszystkim osadzony w szerszym kontekście produkt przemysłu włókienniczego. W tym kierunku tworzymy nową jakość modowej prezentacji w ramach naszej wystawy stałej – podkreśla. 

Aneta Dalbiak, dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Modowa sekcja stałej wystawy będzie co roku modyfikowana, tak by stworzyć szansę pełniejszego ukazania bogactwa całej kolekcji muzeum, liczącej blisko 4 500 obiektów. – Obiekty opowiadają nie tylko o modnych krojach i sylwetkach, ale też o zmianach społecznych, kulturowych oraz historycznych.

To właśnie obiekty: ubrania, akcesoria, projekty legend polskiej mody doby PRL-u, takich jak domy mody Hoffland, Telimena czy Moda Polska, będą stanowić centralny punkt naszej opowieści. Taki zabieg pozwoli stworzyć ekspozycję, w której obiekt nie będzie stanowił jedynie materiału ilustracyjnego dla historycznej narracji, ale będzie zachęcał zwiedzających do przyjrzenia mu się bliżej. Dzięki temu zbiory muzeum zostana pokazane w nowym świetle.

Prace nad całą wystawą stałą wchodzą właśnie w decydującą fazę. Powstaje między innymi Archiwum Dawnego Designu, gdzie w laboratoryjnych próbnikach znajdą się fragmenty obrusów czy kap, produkowanych w polskich fabrykach, pojawią się też plakaty i logotypy przemysłowe. Swoje miejsce na wystawie znajdzie również eksperymentarium, skłaniające do własnych, twórczych działań. 

Bardzo ważnym elementem wystawy będzie przestrzeń, w jakiej zostanie ona stworzona. Dzięki funduszom pozyskanym ze środków unijnych zmodernizowane zostały ogromne przestrzenie dawnej fabryki, które mogą pełnić funkcje wystawiennicze na miarę wyzwań XXI wieku. Ich aranżacja z jednej strony pozwoli wzmocnić kontekst historyczny wystawy, z drugiej strony surowe pofabryczne wnętrza stają się doskonałym tłem do przygotowania bardziej angażujących form uczestnictwa.

Wystawa zostanie otwarta we wrześniu 2020 roku.