fot. materiały prasowe

Miły Duch: „To w nas – kobietach – jest siła”

Choć Miły Duch dopiero debiutuje na modowej scenie, nie boi się wyzwań i z ambicją dąży do przekształcenia świata mody. Debiutancka kolekcja marki to opowieść o wolności bycia, działania i wyrażania siebie. To walka o modę opartą na wartościach, która przeciwstawia się sezonowym trendom i służy przede wszystkim kobietom, które ją noszą, nie wykluczając żadnej. To także walka o docenienie kunsztu krawiectwa i ludzi, którzy je tworzą. 

Miły Duch opiera się na mocnym fundamencie – wartościach, które doskonale odzwierciedlają autentyczne potrzeby współczesnych kobiet. Daje kobietom modę wysokiej jakości, produkowaną lokalnie, która łączy wygodę z elegancją. Modę, która kieruje się dewizą, że ubrania mają służyć kobietom, a nie odwrotnie. Marka pragnie inspirować i podnosić świadomość, promując wartości takie jak wolność, niezależność, troskliwość i szacunek wobec kobiecego ciała. To także odejście od konwencjonalnych trendów, pozwalające kobietom wyrazić siebie w swoim własnym, unikalnym stylu i tworzyć razem wspólnotę silnych, niezależnych kobiet.

Marka zadebiutowała 10 października 2023 roku. To data nieprzypadkowa. 10 października 2019 r. Olga Tokarczuk, wybitna polska pisarka, została ogłoszona laureatką literackiej Nagrody Nobla, udowadniając, że kobiety mogą osiągnąć wszystko, o czym marzą.

Debiutancka kolekcja i hołd dla wybitnych kobiet

Miły Duch oddaje w ręce kobiet najbardziej charakterystyczny element męskiego ubioru, symbol siły i władzy – spodnie. Z wirtuozerią posługuje się językiem krawiectwa, sięgając po tkaniny i ponadczasowy styl wprost z męskiej szafy. Nie ma tu miejsca na przypadkowość – każdy detal poddany jest kreatywnej dekonstrukcji, 

a następnie z odwagą i finezją podważany, oddając hołd kobiecości, w najszlachetniejszym stylu. Już to wystarczyłoby, aby zachwycić najbardziej wymagające gusta, lecz Miły Duch idzie o krok dalej. Luksusowe tkaniny, takie jak flanela czesankowa czy chłodna wełna, wykorzystywana w męskich garniturach, dopełniają całość, dając spodniom wysublimowany wygląd i niezwykły komfort.  

W swojej debiutanckiej kolekcji marka prezentuje trzy modele spodni: Maria, Eliza i Olga, których nazwy celebrują postaci Marii Skłodowskiej-Curie, Elizy Orzeszkowej i Olgi Tokarczuk. Wybitnych kobiet, które inspirują, są źródłem siły oraz przekonania, że każda kobieta może osiągnąć wielkie rzeczy. Spodnie nazwane ich imionami, są symbolem tego ducha i determinacji.

Kolekcja marki charakteryzuje się ponadczasową elegancją i nowoczesnym rozumieniem kobiecości, a także umiłowaniem do użytecznego i uzasadnionego detalu, który przejawia się w symetrii, krawiectwie hybrydowym, graficznych ryglach i ukrytych we wnętrzu przesłaniach. Paleta kolorów, zainspirowana kolorami ziemi (beż, szałwia i antracyt), nadaje im ponadczasowego i eleganckiego charakteru. To spodnie, które będziemy nosić  z przyjemnością, sezon po sezonie. 

Rozsądna moda i innowacyjny program

Marka reprezentuje nową erę odpowiedzialnej konsumpcji, promując etyczne podejście do tworzenia i dystrybucji ubrań. M.in. cały proces produkcji odbywa się w Polsce, co pozwala zminimalizować wpływ transportu na środowisko, a ubrania są tworzone w ograniczonych ilościach, aby uniknąć nadprodukcji.

Miły Duch to nasze wezwanie do refleksji nad tym, jak nasze wybory w modzie wpływają na świat dookoła. Naszą misją jest zacieśnianie więzi pomiędzy stylem a etyką. Naszą największą dumą są niezwykłe kobiety, z którymi pracujemy. To one są prawdziwymi bohaterkami tej historii. To dla nas ważne, żeby poznano ich historie i dostrzeżono to, co robią. Uczynienie z nich twarzy marki. o nasz sposób, by oddać hołd im i ich umiejętnościom

Joanna Dopierała, założycielka marki

Swoje zobowiązanie wobec zrównoważonej mody marka realizuje również przez innowacyjny program bezpłatnych przeróbek krawieckich i napraw, jakim obejmowane są modele spodni szyte na miarę, przez okres dwóch lat od zakupu. To odpowiedź marki na „szybką modę” i kulturę jednorazowego użytku, którym marka stanowczo się przeciwstawia.

Duma z „Made in Poland”

Miły Duch daje kobietom możliwość podarowania sobie mody lokalnej, która odzwierciedla ich wybory i jest im przyjazna. Jako marka oddana lokalnemu rynkowi, wspiera polskie warsztaty i miejsca pracy. Marka chce promować polską sztukę krawiectwa i jej doskonałość, a także cenne polskie know-how w dziedzinie mody. 

To duma z polskiego dziedzictwa krawieckiego i przekonanie, że lokalna produkcja może osiągnąć najwyższe standardy.

Niezwykłe twarze marki

Miły Duch to nie tylko ubrania, to także ludzie stojący za ich tworzeniem. Marka chce, aby osoby pracujące nad jej kolekcjami, prawdziwi artyści rzemiosła, którzy do tej pory pozostawali anonimowi, a ich umiejętności często były niewystarczająco doceniane, wyszły z cienia i zostały docenione w sposób, na jaki zasługują. Dlatego to właśnie oni – pracownicy – stali się twarzami Miłego Ducha.

Debiut Miłego Ducha to nie tylko kolejne wydarzenie na modowej scenie. To moda z przesłaniem, które kształtuje przyszłość, promując wartości trwałości, elegancji i niezależności. Miły Duch to manifestacja siły kobiet, historia ich wyjścia z cienia, hołd oddany polskiej sztuce krawiectwa i niezwykłym kobietom, które zasługują na uznanie. To także próba wprowadzenia zmiany w sposobie myślenia o modzie, zachęcająca nas do świadomych wyborów i formowaniu dialogu na jej temat.