Henrik Vibskov, niezaprzeczalny mistrz skandynawskiej awangardy, ponownie udowadnia, że moda to coś więcej niż ubrania. W kolekcji „The Orchestra of the Soft Assistance” na sezon Wiosna/Lato 2025, Vibskov zabiera nas w podróż, która łączy humanizm z cudami natury. To oda do empatii, adaptacji i współczucia, zamknięta w miękkich falach tkanin i zmiennych wzorach. Kolekcja, która wydaje się jednocześnie unikalna i uniwersalna, stawia na reinterpretację symbolu, który w dzisiejszym świecie powinien nabrać nowego znaczenia – rąk.
Ręce to temat, który przemyka przez całą kolekcję jak cichy, ale niezłomny motyw przewodni. W interpretacji Vibskova nie są one jedynie narzędziem fizycznej pracy, ale raczej symbolem zdolności do empatii i adaptacji – cech, które w dzisiejszym świecie wydają się równie niezbędne, co niedoceniane. Czyż nie jesteśmy wszyscy na etapie, gdy musimy na nowo zrozumieć, jak się nawzajem wspierać, jak pomagać sobie w czasie globalnych turbulencji?
Ten symbol pojawia się w postaci nadruków, tekstur i detali. Wzory na tkaninach przypominają zawiłe sploty palców, gdzieś ukryte są ręce oferujące pokój, gdzie indziej fabryczne, „odcięte” palce, być może wskazujące na zmechanizowaną, bezduszną produkcję, z którą Vibskov walczy za pomocą swojego podejścia do mody. To wszystko tworzy nie tylko estetyczny, ale i emocjonalny krajobraz, w którym gesty stają się językiem, a ubrania manifestacją wartości.
W kolekcji „The Orchestra of the Soft Assistance” Vibskov odnosi się także do świata natury, który od wieków doskonale wie, jak przetrwać dzięki zdolności do adaptacji. Inspiracja ośmiornicą – stworzeniem, które potrafi zmieniać swój kształt i kolor, aby przystosować się do otoczenia – jest wyraźna w płynnych sylwetkach i przekształcających się wzorach. Ubrania są dynamiczne, zmieniające się jak skóra zmiennokształtnego stworzenia, które potrafi przeistoczyć się w zależności od sytuacji.
Jednym z najbardziej intrygujących elementów kolekcji są sylwetki inspirowane amoebami i ssakami szybującymi. Te formy, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się chaotyczne, w rzeczywistości składają się na spójną całość, gdy ciało noszącego nadaje im kształt. To moda, która nie jest statyczna, ale płynnie reagująca na ruch, pogodę, emocje.
Nie można pominąć ekologicznej świadomości Vibskova. Kolekcja SS25 to manifest zaangażowania w zrównoważoną modę, gdzie 85,1% ubrań składa się przynajmniej w połowie z certyfikowanych, organicznych włókien. GOTS Organic, GRS Global Recycled Standard czy EcoVero Viscose to tylko niektóre z certyfikatów, które potwierdzają, że piękno może iść w parze z odpowiedzialnością.
Wybór tkanin nie jest przypadkowy – 30-letnie archiwa Dutel przekształcone w nowoczesne tekstury z motywami dłoni, kraciasta tkanina rozmyta w oceanicznych wzorach czy marszczone materiały nawiązujące do splecionych palców. Wszystko to przywodzi na myśl myśl, że moda, tak jak natura, może być odradzająca się i pełna nowych znaczeń.
Prezentacja kolekcji to coś więcej niż tradycyjny pokaz mody – to swoiste performansowe doświadczenie, w którym krajobraz i modele harmonijnie współistnieją, dostosowując się nawzajem. Ręka, delikatnie dotykająca powierzchni, inicjuje zmiany, tworząc pejzaż, który żyje i oddycha wraz z ubraniami.
Vibskov, niczym dyrygent, kieruje tą „Orkiestrą Delikatnej Pomocy”, gdzie każdy element kolekcji gra swoją unikalną, ale jednocześnie zharmonizowaną rolę. To nie tylko moda – to opowieść o świecie, w którym musimy na nowo nauczyć się, jak wspierać siebie nawzajem, jak adaptować się i jak czerpać inspirację z natury, która jest naszym najlepszym nauczycielem.
Kolekcja „The Orchestra of the Soft Assistance” nie jest jedynie zestawem ubrań – to wezwanie do działania, refleksja nad naszym miejscem w świecie i przypomnienie, że moda, w najlepszym wydaniu, zawsze była i będzie formą sztuki, która rezonuje z duszą.