Rad Duet Wiosna-Lato 2023

Nowa kolekcja Rad Duet na sezon wiosna-lato 2023, która została zatytułowana „Irena” to druga część tryptyku, w której projektanci poruszają kolejny rozdział polskich opowieści. Tym razem zajmują się epoką PRL-u ze szczególnym uwzględnieniem okresu „dobrobytu” lat 70-tych. Po folkowej „Wiesi” przenosimy się do miasta by odczarować kolejny, estetycznie kontrowersyjny etap dziejów. Badane są blaski i cienie wspomnianego czasu porównując go do dzisiejszego, niestabilnego okresu, sytuacji politycznej i gospodarczej.

Kolekcja dzieli się konceptualnie na kilka sekcji: robotniczą, rewolucyjną, propagandową, opowiadającą o zwykłym życiu, iluzoryczną. Szczególną inspiracją dla kolekcji były filmy w reżyserii Andrzeja Wajdy jak „Człowiek z marmuru”, „Człowiek z żelaza”, „Polowanie na muchy”. Rad Duet reinterpretuje ikoniczną postać Agnieszki, graną przez zjawiskową Krystynę Jandę w postaci haftowanej, jeansowej sylwetki z błękitną koszulą jako symbol wolności, młodości, niezwyciężonej wiary. W sekcji robotniczej, której sylwetki powstały z recyclingu, nawiązują w nowoczesny sposób do odzieży pracowników stoczni i hut, pojawia się również wizerunek Macieja Birkuta.

Elementem przewodnim w kolekcji jest motyw szkła kryształowego z huty „Irena” z Inowrocławia. Cięższe od innych, doskonale przejrzyste, dzięki pięknym szlifom ma niezwykłą umiejętność rozszczepiania światła. W kolekcji kryształ pojawia się w postaci haftu wypukłego oraz licznych odlewów kryształowych. Wszystkie kryształy zostały zaprojektowane, odlane i wykończone przez projektantów. Dominująca nad kolekcją beżowa suknia jest pokryta kilkoma tysiącami ręcznie przyszywanych odlewów kryształowych, praca nad nią trwała nieustająco ponad dwa lata. Sylwetki dopełniają ręcznie odlewane okulary, torebka, klamry, paski, sprzączki, guziki, detale.

W opowieściach o „zwykłym życiu” znajdą się sylwetki z recyclingu z narzut kanapowych, kurtka z kołdry, sylwetka „na działkę”, ręcznie robiony na szydełku kombinezon, aksamitna marynarka w print drewnianych intarsji z motywem jeleni na rykowisku. Kolory dominujące nawiązują do towarów deficytowych: cytryn, pomarańczy, bananów.

W sekcji propagandowej szczególną rolę odgrywają sylwetki „Stonki”. W latach 50-tych wykorzystano tego owada do manipulacji politycznej traktując plagi stonki ziemniaczanej jako główny powód niedoborów na rynku żywności, sprowadzonych do Polski przez wrogów socjalizmu. Wróg ojczyzny pojawia się cyklicznie w postaci ideologii LGBT, sędziów, czarnych parasolek, osób niepełnosprawnych. Cykl życia stonki od jajka do imago przedstawiliśmy w postaci geometrycznych printów w stylu lat 70-tych. Tak powstały beztroskie: szyfonowa, plisowana suknia inspirowana konstrukcyjnie owadzią anatomią, sportowe kombinezony, bluzy, bomberki, spódnice.

Projektanci nie mogliby komentować tej epoki bez jej ciemnej strony. Czarnym charakterem kolekcji jest sylwetka „Dyktatora”. Demoniczny, taliowany żakiet z ostrymi klapami i ołówkowa spódnica uszyte zostały z aksamitu prześmiewczo zadrukowanego w wirujące baretki z dziesiątek odznaczeń generała Wojciecha Jaruzelskiego. Na zdjęciach w kampanii „Dyktator” zapowiada stan wojenny, „operację pokojową”, a może mówi o prawach kobiet?

Epilogiem dla kolekcji jest sylwetka – „Płaszcz Wyborczy” uszyty z jeansów z recyclingu, z setkami haftowanych kieszeni, szlufek i pęknięć, w które na filmie autorstwa Marty Kaczmarek wpadają karty z pytaniami o przyszłość Polski. Sesję zdjęciową w obiektywie Weroniki Walijewskiej wykonano w Muzeum Życia w PRL w Warszawie.

Kolekcję projektanci poświęcają dwóm Irenom – babci Juliusza, chemiczce i prababci Macieja, krawcowej. Silnym kobietom żyjącym w czasach PRL, które zmieniły historię ich rodzin.