fot. materiały prasowe

BMW XM: Równowaga w oryginalnym wydaniu

W 50. roku swojego istnienia BMW M GmbH prezentuje po raz pierwszy samochód o wysokich osiągach z napędem elektrycznym. System hybrydowy typu plug-in składający się z silnika benzynowego V8 i szczególnie mocnego silnika elektrycznego zapewnia BMW XM (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 1,6 – 1,5 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 30,1 – 28,9 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 36 – 33 g/km*) fascynującą dynamikę. Zupełnie nowy napęd M HYBRID, ekstrawagancka stylistyka i progresywna, luksusowa atmosfera wnętrza BMW XM tworzą nową interpretację koncepcji Sports Activity Vehicle (SAV) w segmencie samochodów o wysokich osiągach adresowaną do nowych grup odbiorców chcących cieszyć się wrażeniami z jazdy M.

BMW XM jest punktem kulminacyjnym ofensywy modelowej w jubileuszowym roku marki, a także pierwszym oryginalnym samochodem BMW M od czasu BMW M1. Odpowiednio postawione akcenty w wyglądzie zewnętrznym SAV-a o wysokich osiągach nawiązują do legendarnego samochodu sportowego z silnikiem centralnym. BMW XM będzie produkowane w od grudnia 2022 roku amerykańskich zakładach BMW Group w Spartanburgu, a do sprzedaży trafi wiosną 2023 roku. Najważniejszymi rynkami zbytu będą USA, Chiny i Bliski Wschód.

Napęd M HYBRID w BMW XM generuje moc systemową 480 kW (653 KM) wytwarzaną wspólnie przez silnik spalinowy o mocy do 360 kW (489 KM) i napęd elektryczny o mocy do 145 kW (197 KM). Bazuje on na nowym silniku V8 z najnowocześniejszą technologią M TwinPower Turbo i klasyczną wysokoobrotową koncepcją. Silnik o pojemności 4,4 l wyposażony jest w międzyrzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowaną separację oleju.

Ośmiocylindrowy silnik jest wspomagany przez silnik elektryczny zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic, która zapewnia natychmiastową reakcję na każde naciśnięcie pedału przyspieszenia już w momencie ruszania z miejsca. Systemowy moment obrotowy napędu M HYBRID wynosi 800 Nm (generowany wspólnie przez silnik spalinowy o wartości do 650 Nm i silnik elektryczny o wartości do 280 Nm). Innowacyjne przełożenie wstępne zwiększa efektywny moment obrotowy silnika elektrycznego na wejściu skrzyni biegów do nawet 450 Nm.

Inteligentnie sterowana interakcja obu silników zapewnia spójne i typowe dla M wrażenia z jazdy w każdej sytuacji. Charakteryzuje się potężnym, spontanicznym oddawaniem mocy i we wszystkich zakresach obrotów. BMW XM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s, a towarzyszy temu energiczne niezwykłe dla ośmiocylindrowego silnika brzmienie sportowego układu wydechowego. Ma on elektryczne, płynnie sterowane klapy oraz – po raz pierwszy w modelu BMW M – sześciokątne, ułożone jedna nad drugą podwójne końcówki rur wydechowych.

Przycisk M Hybrid na konsoli środkowej aktywuje trzy tryby pracy, w tym ELECTRIC umożliwiający jazdę bez lokalnej emisji spalin z prędkością do 140 km/h i zasięgiem od 82 do 88 km*. Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy umieszczony w podłodze pojazdu zapewnia pojemność użytkową 25,7 kWh. Jednostka Combined Charging Unit w BMW XM umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 7,4 kW.

Oddawaniu mocy przez silnik elektryczny również towarzyszy odpowiednie brzmienie. A to dzięki funkcji BMW IconicSounds Electric stworzonej w ramach współpracy BMW Group z kompozytorem muzyki filmowej Hansem Zimmerem. Charakterystyczne dla M brzmienie napędu elektrycznego zapewnia autentyczną reakcję na każdy ruch pedału przyspieszenia w trybie elektrycznym bez lokalnej emisji spalin. Przy ustawieniu Sport lub Sport Plus w trybie HYBRID elektrycznemu wspomaganiu silnika spalinowego towarzyszy też dźwięk boostu.

Moc obu silników jest przenoszona na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive, który w trybie ma wyraźnie odczuwalną większą transmisję na tylną oś. Dodatkowo dostępny jest tryb 4WD Sand stworzony specjalnie do jazdy po wydmach i temu podobnym terenie. W pełni adaptacyjnie działa również sportowy mechanizm różnicowy M na tylnej osi.

Jesienią 2023 roku do gamy modelowej dołączy BMW XM LABEL RED. Najmocniejszy seryjny samochód w historii BMW M GmbH z homologacją drogową dysponuje mocą systemową 550 kW (748 KM) generowaną wspólnie przez silnik spalinowy o mocy 430 kW (585 KM) i napęd elektryczny o mocy 145 kW (197 KM) oraz maksymalnym momentem obrotowym systemu wynoszącym ponad 1000 Nm (750 Nm z silnika spalinowego i 280 Nm z silnika elektrycznego; wartości tymczasowe na podstawie dotychczasowego stanu rozwoju pojazdu).

Stylistyka zewnętrzna BMW XM wyraża ekskluzywność, prezencję i osiągi. Proporcje nowoczesnego SAV-a, mocne kontury, dynamicznie wydłużona sylwetka, a także typowe elementy stylistyczne M, oryginalny widok z przodu stworzony dla modeli BMW z segmentu luksusowego oraz liczne indywidualne akcenty tworzą niezwykle ekstrawertyczną aurę.

Przód pojazdu ma dwuczęściowe reflektory, atrapę chłodnicy BMW ze złotym obramowaniem i oświetleniem konturowym dookoła, a także duże wloty powietrza. W widoku bocznym złoty pasek akcentowy nawiązuje do czarnych listew karoserii BMW M1. Kolejne historyczne zapożyczenia to dwa logo BMW wygrawerowane w mocno pochylonej tylnej szybie i efektowna struktura trójwymiarowych lamp tylnych. Również obręcze kół M ze stopów lekkich charakteryzują się ekskluzywnym wyglądem i mierzą standardowo 21 cali, a opcjonalnie do 23 cali.

Ekspresyjna stylistyka widoczna jest również we wnętrzu BMW XM. Kokpit i przednie fotele zostały w całości zaprojektowane z myślą o aktywnej jeździe. Fotele wielofunkcyjne M, podparcia kolan, charakterystyczna dla tego modelu kierownica skórzana M oraz wskazania M, w tym wskaźnik zmiany biegu na zakrzywionym wyświetlaczu BMW i wyświetlaczu BMW Head-Up, stanowią wyposażenie standardowe.

Duża ilość miejsca, wysokiej jakości materiały i ekstrawagancki wygląd sprawiają, że tylna część kabiny BMW XM prezentuje się niczym ekskluzywna salonka M. Luksusowy komfort jazdy zapewniają podgrzewane oparcia sięgające daleko na boczne strefy i charakterystyczne dla tego modelu poduszki. Wyjątkowo niezwykle prezentuje się podsufitka z trójwymiarową pryzmatyczną strukturą, obramowanie przypominające passe-partout i oświetlenie ze 100 diodami. Cztery warianty wyposażenia i nowa skóra Vintage na górnej części deski rozdzielczej i boczkach drzwi umożliwiają indywidualizację wnętrza. Standardowe wyposażenie obejmuje także oświetlenie ambientowe, 4-strefową klimatyzację automatyczną, system nagłośnienia Surround marki Harman Kardon oraz system Travel & Comfort. Opcjonalnie oferowany jest system nagłośnienia Diamond Surround marki Bowers & Wilkins ze wzmacniaczem o mocy 1500 W i czterema dodatkowymi głośnikami w podsufitce.

Wyjątkowa równowaga między radością z jazdy i komfortem, jaką oferuje wnętrze BMW XM, znajduje również odzwierciedlenie we wrażeniach z jazdy. Zaawansowane i specjalnie zestrojone systemy układu jezdnego M umożliwiają niespotykane u konkurencji spektrum ustawień od typowej dla M dynamiki po ponadprzeciętny komfort jazdy. Menu M Setup pozwala na indywidualne ustawienia pojazdu. Zintegrowane działanie wszystkich systemów układu napędowego i jezdnego na różnych profilach tras – od ruchu miejskiego poprzez drogi pozamiejskie aż po autostrady – zapewnia zawsze doskonałe i spójne właściwości jezdne.

Konstrukcja układu jezdnego obejmuje oś przednią z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i pięciowahaczową osią tylną o kinematyce i elastokinematyce specjalnie dostosowanej do tego modelu. BMW XM wyposażone jest standardowo w adaptacyjny układ jezdny M Professional obejmujący elektronicznie sterowane amortyzatory oraz aktywną stabilizację przechyłów bocznych z 48-woltowymi nastawnikami. Jest to również pierwszy model BMW M ze zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym (również w wyposażeniu standardowym).

Ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora oraz współdziałanie wszystkich systemów regulacji w zintegrowanym systemie zarządzania dynamiką boczną zapewnia maksymalną trakcję, zwinność i stabilność jazdy. Sportowy (zintegrowany) układ hamulcowy M oferuje dwa ustawienia czułości pedału hamulca. W wyposażeniu standardowym są 21‑calowe obręcze kół M ze stopów lekkich. Opcjonalne dostępne są także 22- i 23-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich.

BMW XM wyposażone jest standardowo i opcjonalnie w największy wybór systemów wspomagania kierowcy, jaki kiedykolwiek oferowało BMW M GmbH w samochodzie o wysokich osiągach. Standardowe wyposażenie obejmuje system asystujący kierowcy, w tym ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas z asystą kierowania, asystenta omijania, asystenta skupienia oraz wskazanie ograniczeń prędkości. Opcjonalny system asystujący kierowcy Professional oferuje aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go oraz m.in. asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, automatycznego asystenta ograniczeń prędkości oraz aktywną nawigację.

W standardzie jest również asystent parkowania Plus. Oprócz asystenta cofania obejmuje funkcje Park View, Panorama View z przodu i z tyłu oraz 3D View.

Panel sterowania na konsoli środkowej BMW XM zawiera specjalny zestaw przycisków, za pomocą których można na wiele sposobów dostosować wrażenia z jazdy. Po raz pierwszy obejmuje on przycisk M Hybrid służący do wyboru trybów pracy napędu: HYBRID, ELECTRIC i eCONTROL. Ponadto przycisk Setup zapewnia bezpośredni dostęp do konfiguracji napędu, układu jezdnego, kierowniczego, hamulcowego i M xDrive, a także intensywności odzysku energii hamowania

Kolejny przycisk służy do wyboru trybu M. Zmiana ustawienia podstawowego Road na tryb Sport ogranicza interwencje systemów wspomagających kierowcę i wskazania na wyświetlaczu informacyjnym do funkcji istotnych dla sportowej jazdy. Dwa indywidualnie skonfigurowane warianty ustawień można zapisać wraz z preferowanymi ustawieniami trybu M HYBRID, brzmienia napędu, kontroli stabilności oraz charakterystyki zmiany biegów i aktywować je przyciskami M na kierownicy.

BMW XM wyposażone jest standardowo w BMW Live Cockpit Professional, a także w multisensoryczny system BMW iDrive najnowszej generacji w specjalnej wersji M. Bazuje on na systemie operacyjnym BMW 8 i obejmuje zakrzywiony wyświetlacz BMW, który składa się z wyświetlacza wskaźników o przekątnej 12,3 cala oraz wyświetlacza kontrolnego o przekątnej 14,9 cala. Dzięki nowemu zespołowi wyświetlaczy i stale rozszerzanym możliwościom inteligentnego asystenta osobistego BMW nowy system BMW iDrive jest konsekwentnie ukierunkowany na obsługę dotykową, sterowanie gestami oraz obsługę za pomocą naturalnej mowy. Oprócz kontrolera iDrive i przycisków wielofunkcyjnych na kierownicy w standardzie oferowany jest też wyświetlacz BMW Head-Up i sterowanie BMW za pomocą gestów.

BMW Live Cockpit Professional obejmuje też oparty na chmurze system nawigacyjny BMW Maps. Opcjonalny kluczyk cyfrowy BMW Digital Key Plus oferuje możliwość ryglowania i odryglowywania zamków BMW XM za pomocą iPhone’a przy wykorzystaniu poprawiającej bezpieczeństwo technologii ultraszerokopasmowej (UWB). Ponadto w BMW XM można korzystać z integracji smartfonów Apple CarPlay® i Android Auto™, spersonalizowanego profilu BMW ID oraz zgodnej z nowym standardem telefonii mobilnej 5G technologii eSIM.