fot. Dzięki uprzejmości SAPU

Pokaz Dyplomowy SAPU 2025: Młoda moda wśród skrzydeł historii

Pokazy dyplomowe szkół mody to zawsze swoisty papier lakmusowy dla przyszłości branży – test kreatywności, odwagi i zdolności interpretowania współczesności przez pryzmat tkaniny i formy. W tym roku Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru (SAPU) postanowiła podnieść poprzeczkę nie tylko swoim absolwentom, ale i widzom. Pokaz Dyplomowy SAPU, otwierający 16. edycję Cracow Fashion Week, odbył się w niezwykłej przestrzeni Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Zabytkowe samoloty i surowość hangaru stały się intrygującym tłem dla młodej mody, a efekt tej konfrontacji był co najmniej interesujący. Industrialne, postindustrialne, a czasem niemal sceniczne kolekcje współgrały z przestrzenią, choć miejscami można było odnieść wrażenie, że to ona przejmuje dominację nad prezentowanymi sylwetkami.

Emocje i psychoterapia na wybiegu

Największe uznanie zdobyła kolekcja Anny Biel „The Process of Psychotherapy”, nagrodzona zarówno tytułem Kolekcji Roku, jak i wyróżnieniem Rady Mediów. Jej projekty, inspirowane emocjonalną drogą człowieka przed i po psychoterapii, operowały ręcznym szydełkowaniem oraz subtelną manipulacją tkaniną. Ten wybór nie zaskakuje – moda coraz częściej staje się medium do opowiadania o stanach wewnętrznych i procesach transformacyjnych, a nie tylko o estetyce.

Czy kolekcja Biel rzeczywiście w pełni oddała skomplikowany proces terapii? To już kwestia interpretacji – niektórzy mogą w niej zobaczyć wizualizację osobistych przełomów, inni jedynie umiejętnie skonstruowane, ale niekoniecznie rewolucyjne formy. Niemniej, jury dostrzegło w tej propozycji coś więcej niż warsztat i potencjał – być może również aktualność tematu, który rezonuje w dzisiejszym społeczeństwie.

Młode talenty i przyszłość polskiej mody

W finałowej piętnastce znaleźli się projektanci o szerokim spektrum stylistycznym, od eksperymentalnych form po użytkową elegancję. Wśród wyróżnionych warto wymienić m.in. Klaudię Chowaniec i Mateusza Kazimierowskiego, którzy zostali docenieni za kreatywność i wizjonerstwo. Zofia Barszczowska otrzymała nagrody od marki Strima oraz 4F, co może otworzyć jej drzwi do bardziej komercyjnej kariery. Z kolei Emilia Wilczewska została zauważona przez Feeric Fashion Week, co jest wyraźnym sygnałem, że jej projekty mają potencjał na międzynarodową obecność.

Czy te nazwiska zapamiętamy?

Nie da się ukryć, że pokazy dyplomowe bywają nieprzewidywalne – niektórzy laureaci robią błyskawiczne kariery, inni znikają w cieniu. Polska moda ma to do siebie, że wybijają się ci, którzy potrafią połączyć wizję artystyczną z pragmatyzmem biznesowym. Czy Anna Biel i pozostali finaliści SAPU 2025 znajdą swoje miejsce na rynku? To pytanie, na które odpowiedź przyjdzie w kolejnych sezonach.

Tegoroczna edycja Pokazu Dyplomowego SAPU pokazała, że młoda polska moda wciąż ma coś do powiedzenia i nie boi się podejmować trudnych tematów. Jak długo uda się jej utrzymać ten kurs, zależy od determinacji tych, którzy w minioną sobotę wyszli na wybieg, by zaprezentować swoje projekty światu.