Valentino powraca z kolekcją haute couture, która jest jednocześnie manifestem filozoficznym i eksploracją granic mody. Vertigineux (fr. „zawrotny”) to kolekcja, która rozgrywa się na styku historii, sztuki i literatury, czerpiąc inspirację z koncepcji „listy” Umberta Eco – katalogowania nieskończoności w ramach zamkniętej struktury. Alessandro Michele, dyrektor kreatywny Valentino, tworzy narrację mody jako archiwum wspomnień i symboli, a każde z 48 kreacji staje się osobnym rozdziałem w tej niekończącej się opowieści.
Lista jako poezja – haute couture w rytmie nieskończoności
Filozofia stojąca za Vertigineux sięga głęboko w estetykę konceptualną. Michele, inspirowany Eco, traktuje suknię jak katalog zmysłów i emocji – każdy detal, szew i warstwa materiału to osobny wpis w tej poetyckiej liście. Kolekcja nie próbuje ujarzmić chaosu, lecz przeciwnie – celebruje go poprzez nadmiar, kaskadowe draperie i surrealistyczne warstwy znaczeń.
Wyobraź sobie suknię wyszywaną przez 1300 godzin, której konstrukcja balansuje między średniowiecznym dramatem a teatralnym harlekinem. Albo delikatną koronkę, w której splatają się duchy prerafaelitów i ekstatyczne wizje Williama Blake’a. Valentino redefiniuje haute couture jako przestrzeń dialogu między sztuką, historią a cielesnością – między materialnym i niematerialnym.
Sztuka krawiectwa jako archeologia pamięci
Każda suknia to mikrokosmos – przywołuje wątki z różnych epok, budując mosty między renesansowymi ikonografiami a neoklasycznym rygorem. Kolekcja Vertigineux jest pełna odniesień do literatury i filozofii: od Virginii Woolf i jej medytacji nad czasem, przez surrealistyczne labirynty Borgesa, po metafizyczne obrazy Klimta i prerafaelitów.
Michele stosuje techniki haute couture z precyzją godną malarzy mistrzów dawnych epok – od ręcznie plisowanego tiulu po skomplikowane aplikacje z pereł i haftów przypominających iluminowane manuskrypty. Każdy materiał niesie w sobie fragment przeszłości: aksamit przywołuje gotyckie wnętrza, organza unosi się jak mgła nad wiktoriańskimi ogrodami, a satynowe marszczenia układają się jak fałdy antycznych tog.
Valentino i haute couture przyszłości – między archiwum a snem
W świecie szybkiej mody i efemerycznych trendów Valentino pokazuje, że haute couture może być nie tylko rzemiosłem, ale też sposobem na archiwizowanie historii poprzez tkaninę. Vertigineux to nie kolekcja – to rytuał, przypomnienie o tym, że moda może być zarówno zapisem pamięci, jak i projekcją nieskończonych możliwości.
Czy w dobie cyfrowego nadmiaru Valentino uda się zatrzymać czas? Czy Vertigineux jest ostatnim wielkim poematem haute couture, czy dopiero początkiem nowej epoki? Jedno jest pewne: jeśli moda jest językiem, to ta kolekcja to poezja na najwyższym poziomie.