Nowa kolekcja H&M x Glenn Martens to nie jest kolejna „kolaboracja”. To zderzenie światów – masowego giganta i buntowniczego projektanta, który od lat łamie zasady haute couture. W kampanii zobaczymy legendarną Joannę Lumley i Richarda E. Granta w roli nietypowej rodziny, a w ubraniach – humor, dekonstrukcję i ogromną swobodę. Premiera już 30 października w wybranych sklepach H&M i online.
Tym razem marka zaprosiła do współpracy Glenna Martensa – belgijskiego projektanta, który od lat przesuwa granice mody. To nazwisko, które dziś definiuje estetykę współczesnej dekonstrukcji: balans między ironią a elegancją, między haute couture a ubraniami, które naprawdę się nosi.
Martens, znany z pracy dla Y/Project i Diesel, w nowym projekcie z H&M postanowił połączyć awangardę z codziennością. Kolekcja obejmuje damskie, męskie i uniseksowe sylwetki, a także akcesoria. W każdym elemencie widać jego obsesję na punkcie przetwarzania form – znajdziemy tu przeskalowane koszule, zdekonstruowane dżinsy, kurtki-bombery z efektem trompe-l’œil i t-shirty, które można modelować jak rzeźby dzięki specjalnym drucieniom i foliom.
Nie brakuje też odniesień do archiwów H&M – Martens przejrzał klasyczne bestsellery marki, by nadać im nowe życie. To trochę jak remix największych hitów popkultury – znajome kształty, ale z nową energią.
„Ta kolekcja to rodzina ubrań – każde ma swoją osobowość i zmienia się każdego dnia” – mówi projektant. I faktycznie: jego wizja mody to nie katalog, a żywy organizm.
Kampania z przymrużeniem oka
Kampania H&M x Glenn Martens to nie pokaz mody, tylko ironiczny portret rodzinny. W rolach głównych: Joanna Lumley (czyli niezapomniana Patsy z „Absolutnie fantastycznej”) i Richard E. Grant – aktorska para, która w kampanii gra ekscentrycznych rodziców. Obok nich pojawiają się młode twarze nowego pokolenia, tworząc razem patchworkową rodzinę – stylową, różnorodną i nieprzewidywalną.
Lumley przyznaje, że udział w sesji był czystą przyjemnością: „Najlepsza moda to ta, która łamie zasady. Glenn ma niezwykły dar, by odwracać wszystko do góry nogami – z humorem i odwagą.” Grant dodaje: „To była prawdziwa zabawa – czuję się jak patriarcha tej cudacznej, ale niezwykle stylowej rodziny.”
Moda dla wszystkich – ale z charakterem
H&M od lat balansuje między dostępnością a ambicją artystyczną. Kolekcje z Karlem Lagerfeldem, Maison Margiela czy Magdą Butrym pokazały, że moda premium może być demokratyczna. Glenn Martens wchodzi do tego grona z pełną świadomością – jego kolekcja to eksperyment, ale też zaproszenie do zabawy i wyrażania siebie.
Jak mówi Ann-Sofie Johansson z H&M: „To jedna z najbardziej kreatywnych współprac w historii marki. Glenn bawi się archetypami ubrań i redefiniuje to, co znaczy ubierać się na co dzień.” Premiera kolekcji H&M x Glenn Martens odbędzie się 30 października 2025 roku w wybranych sklepach i online na hm.com.