Jackob Buczynski: Moda z kontenerów wchodzi na salony

Projektant działający w idei upcyclingu, Jackob Buczynski, zaczął tworzyć swoje kolekcje z potrzeby zamanifestowania sprzeciwu wobec wszechobecnej nadprodukcji odzieży. Jego ubrania są nie tylko symbolem zmieniającej się świadomości konsumpcji dóbr, ale pozytywną zmianą dla środowiska i kolejnych pokoleń

Projektant połączył swoje siły z Wtórpolem, właścicielem jednej z największych w Europie sortowni odzieży używanej. Dzięki tej współpracy, upcyclingowa działalność jest możliwa na dużo większą skalę, a kolekcja Buczynski x Wtórpol została zaprezentowana na tegorocznej scenie Fashion Open’er Festival.

Ubrania, z których Buczynski pozyskał materiały do tworzenia kolekcji pochodzą z sortowni Wtórpolu. Z kolei tam trafiają z ponad 60 tysięcy kontenerów ustawionych na terenie całego kraju. Ogromne znaczenie ma więc to, w jaki sposób pozbywamy się niepotrzebnych ubrań – jeśli oddamy je do dedykowanych miejsc mogą zyskać drugie życie i posłużyć innym, a jeśli wyrzucimy je do śmieci zmieszanych – ich los jest tylko jeden. Trafią na wysypisko i staną się odpadem. 

Co roku wprowadzamy do drugiego obiegu 84 miliony kilogramów niepotrzebnej odzieży. Ubrania w najlepszym stanie trafiają do second handów lub na eksport, a te w gorszym – są poddawane recyklingowi. Dzięki temu nie tylko ratujemy te rzeczy przed wysypiskiem, ale też przyczyniamy się do redukcji śmieci. Chociaż te liczby robią wrażenie, trzeba mieć świadomość, że w Polsce drugie życie otrzymuje dziś wciąż mniej niż połowa wyrzucanych ubrań. Aby to zmienić, potrzebna jest edukacja i uświadomienie, jak ogromną rolę – zarówno w życiu naszym, jak i w życiu przyszłych pokoleń mają nasze codziennie, z pozoru mało istotne wybory – jak np. decyzje co zrobić niepotrzebnymi ubraniami. Wszystkim nam powinno zależeć na tym, by niepotrzebne tekstylia nie były traktowane jako odpad, ale zgodnie z prawdą, jako cenny surowiec nadający się do stworzenia zupełnie nowych rzeczy. Mogący nadal służyć ludziom, bez szkody dla środowiska – dodaje Lipnicka.

Monika Lipnicka, Wtórpol

Jackob Buczynski współpracuje z Wtórpolem już od dłuższego czasu – najpierw w pracowni projektanta barwny charakter otrzymało 500 kurtek jeansowych, przygotowanych w sortowni polskiej firmy. Aktualnie Buczynski zakończył prace nad zupełnie nowym projektem – stworzył 20 sylwetek kolekcji Jackob Buczynski X Wtórpol. 

Aby podkreślić wyjątkowy charakter nowo stworzonych ubrań ich prezentacja odbyła się w miejscu, z którego pochodziły – sortowni Wtórpolu. Przestrzeń, w której na co dzień sortuje się 350 ton niepotrzebnych ubrań stała się planem zdjęciowym i wybiegiem dla modelek prezyntujących oryginalna kolekcję. Jak mówi sam projektant:

Niesamowite jest to, że robię sztukę z rzeczy, których ktoś się pozbył. Jak cała ta idea pójdzie dalej i nabierze tempa, to oddawanie niepotrzebnych ubrań do kontenerów, które są tak naprawdę wokół nas, stanie się trendy i o to właśnie chodzi. Żeby ludzie przekonali się, że to, co im nie jest już potrzebne może przydać sie komuś innemu. My naprawdę w dosłownym znaczeniu dajemy drugie życie tej odzieży! I to jest piękne. Upcycling to nasza przyszłość – twórców i konsumentów – wiem, że mamy coraz więcej narzędzi żeby działać w tej idei.

Jackob Buczynski, projektant

Kolekcja Jackob Buczynski X Wtórpol została zaprezentowana na Fashion Stage tegorocznej edycji Open’er Festiwal. Motywem przewodnim strefy był upcycling.