fot. Courtesy of Burberry

Burberry przejmuje V&A: Wielka transformacja Fashion Gallery w Londynie

Burberry kolejny raz udowadnia, że moda i kultura idą w parze. Brytyjski dom mody ogłosił wieloletnie partnerstwo z legendarnym muzeum Victoria & Albert Museum (V&A) w Londynie, w ramach którego przeprowadzi transformację kultowej Fashion Gallery. Po zakończeniu prac wiosną 2027 roku przestrzeń ta zostanie otwarta pod nową nazwą The Burberry Gallery. To przedsięwzięcie łączy dwie ikony brytyjskiego dziedzictwa z ponad 150-letnią historią, wspierając zarazem edukację i dostęp do sztuki.

Nowa era dla mody w V&A

Fashion Gallery w V&A to jedno z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w muzeum i jedna z jego największych stałych ekspozycji. Ostatnia gruntowna modernizacja galerii miała miejsce w 1962 roku, dlatego projekt realizowany z Burberry jest odpowiedzią na potrzeby współczesnych odbiorców. W odnowionej przestrzeni odwiedzający będą mogli w innowacyjny sposób poznawać historię mody, eksplorować zbiory muzeum oraz uczestniczyć w interaktywnych wydarzeniach.

Burberry i V&A – wspólne dziedzictwo

Burberry i V&A to marki o wspólnej misji – promowania dziedzictwa i nowoczesnej myśli projektowej. Joshua Schulman, CEO Burberry, podkreśla, że to partnerstwo jest kamieniem milowym dla brytyjskiej kultury, łączącym dwa symboliczne dla Wysp instytucje. Muzeum od lat prezentuje archiwalne projekty Burberry w swoich wystawach, m.in. „Fashioned from Nature”, „Fashioning Masculinities: The Art of Menswear” oraz niedawnej retrospektywie Naomi Campbell – „NAOMI: In Fashion”.

Tristram Hunt, dyrektor V&A, dodaje, że Burberry i V&A od lat stanowią filary brytyjskiej mody. „Ta współpraca pozwoli nam udostępnić zbiory muzeum w nowy i bardziej przystępny sposób oraz wesprze edukację i rzemiosło w całym kraju” – mówi Hunt.

Burberry – lider w promocji sztuki i kultury

Burberry nie po raz pierwszy angażuje się w wspieranie kultury i sztuki. Wcześniej marka współpracowała m.in. z British Pavilion podczas Biennale w Wenecji oraz z Royal Academy przy Thomas Burberry Prize. Ostatnie pokazy marki również nawiązywały do instytucji kulturalnych – kolekcja Winter 2025 zaprezentowana została w Tate Britain, natomiast Summer 2025 w National Theatre.

Modernizacja Fashion Gallery rozpocznie się po jej zamknięciu 4 maja 2025 roku, a jej ponowne otwarcie planowane jest na wiosnę 2027. W tym czasie dostęp do kolekcji mody V&A będzie możliwy w V&A East Storehouse, otwieranym 31 maja 2025 roku, oraz online na vam.ac.uk.

Projekt The Burberry Gallery to nie tylko renowacja muzealnej przestrzeni, ale także zapowiedź zupełnie nowego spojrzenia na sztukę ubioru. To przedsięwzięcie, które umocni pozycję Burberry jako jednego z najważniejszych graczy nie tylko w modzie, ale i w globalnej kulturze.