YES dla kobiecej siły

Bunt, odwaga i autentyczność – to wartości, które przyświecały marce YES podczas pracy nad nową strategią. Już od listopada będzie można zobaczyć jej efekty. 

Manifestem jest również nowy spot reklamowy YES. Oryginalny, lekko chropowaty, bo nakręcony na taśmie filmowej pokazuje kobiety, które odważyły się żyć na własnych zasadach – bez upiększeń, photoshopa, wstydu, lęku i odwiecznego “nie wypada”. Instagramerka i mama trójki dzieci Aleksandra Żebrowska, olimpijka Kasia Zillmann wraz ze swoją partnerką, dzielnie walcząca z nowotworem i zachęcają do badań profilaktycznych Aleksandra Wiederek Barańska, modelka plus size Bogna Golec i nieprzewidywalna seniorka Christina Flagmeier – wszystkie te kobiety w spocie są po prostu sobą, co, jak się okazuje, wciąż wymaga odwagi i jest zbyt kontrowersyjnie dla TVP, która ze względu na wrażliwość swoich widzów nie zgodziła się na emisję spotu. Ponadprzeciętną odwagą wykazała się też Neo – osoba niebinarna, która zagrała w krótkim spocie sponsorskim i która z hasłem “Jestem kobietą, bo się nią czuję” będzie twarzą marki w marcu. 

„Chcemy tworzyć świat, w którym kobiety zamiast NO słyszą YES. Chcemy tworzyć świat, w którym każda z nas z dumą powie: Jestem Kobietą” – ten fragment manifestu marki można już zobaczyć na ogromnym muralu autorstwa artystki Alicji Białej. Mural zdobi ścianę na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Hożej w Warszawie.

Niestety wciąż żyjemy w systemie patriarchalnych przekonań i stereotypowych ról, które społeczeństwo nadaje kobietom. Wciąż wiele z nas zmaga się z nierównością, szklanym sufitem, brakiem akceptacji, czy zależnością od innych. W YES zauważamy tą sytuację i chcemy ją zmieniać Nie interesuje nas robienie długich i pięknych reklam, my chcemy pięknego, czyli wolnego, niezależnego i równego życia dla kobiet bez względu na to, kim są i co jest dla nich ważne.  I wierzymy, że ta zmiana jest możliwa. 

Justyna Lach, Dyrektorka Marketingu YES

Niestety nadal ponad połowa (59 proc) ankietowanych kobiet podnosi, że wiele reklam pokazuje przestarzały obraz kobiet, a 76 proc. sugeruje, że w reklamach widzi głównie bardzo szczupłe kobiety. Kobiety występujące w reklamach są również zazwyczaj młode, a 68 proc. twierdzi, że w reklamach nie ma wystarczającej liczby starszych kobiet.

Istnieje wiele badań na temat wpływu marketingu i tego, jak bardzo jest on potężny – młode kobiety otrzymują od marek około 10 000 komunikatów dziennie. W wielu reklamach wciąż powtarzane są te same szkodliwe przekazy, czyli zazwyczaj: bądź szczuplejsza, bardziej kobieca i wyglądaj młodo co ma destrukcyjny wpływ nie tylko kobiety,ale i dziewczynki. 

Nowa strategia YES nie wzięła się znikąd. Firmę już od 40 lat tworzą głównie kobiety – Magdalena Kwiatkiewicz, która wraz z mężem Michałem i bratem Krzysztofem stworzyła tą firmę i wciąż z pasją ją rozwija, projektantki – Magda Dąbrowska i Kasia Bukowska, które od kilkunastu lat projektują oryginalne kolekcje i cały zespół YES, którego znakomitą większość stanowią właśnie kobiety.

Nasza biżuteria od początku była tworzona przez kobiety i dla kobiet. Wierzymy, że dzięki niej kobiety mogą czuć się ważne, niezależne i odważne i to jest dla nas najpiękniejsze!

Magda Kwiatkiewicz, Prezes marki Yes

Za nową strategią idą również konkretne działania. YES nawiązała długofalową współpracę z Fundacją Wysokich Obcasów i dzięki wspólnym działaniom chce pozytywnie wpływać na los kobiet w Polsce i podnosić ich świadomość odnośnie swoich praw.

Jesteśmy już na takim etapie rozwoju firmy, że samo tworzenie biżuterii nam nie wystarcza. To, co nas interesuje, to właśnie tworzenie lepszego świata dla kobiet, świata, który kobietom powie TAK i w którym będą mogły realizować własne marzenia i nawet najbardziej odważne plany. A biżuteria może pięknie tą odwagę podkreślać. 

Tomasz Kwiatkiewicz, prezes marki Yes