fot. materiały prasowe

Vicher x Agnieszka Woźniak-Starak

"Zocha"

„Konieczna jest, co tu dużo mówić, rebelia. Rebelia pojęć. Przynajmniej rebelia matek całego globu, w ogóle kobiet!” – te słowa wybitnej artystki 20-lecia międzywojennego Zofii Stryjeńskiej, jej życie i twórczość stały się dla duetu Vicher punktem wyjścia, by razem z Agnieszką Woźniak-Starak stworzyć wyjątkową kolekcję „Zocha”.

Duet Vicher niezmiennie od kilku sezonów mocno zaznacza swoją obecność na mapie polskiej mody. Katarzyna i Inez ponownie udowadniają, że są konsekwentne, odważne i przekorne. I po raz kolejny swoje fascynacje sztuką i designem tłumaczą na język mody.

Odbiorczynie projektów Vicher to niezłomne wojowniczki, tak jak Agnieszka Woźniak-Starak, która zdaniem duetu Vicher jest podobna do Zofii Stryjeńskiej – odważna, łamiąca konwenanse, ufająca swojej kobiecej sile. A ta polska marka to pochwała indywidualizmu – styl duetu jest zdecydowany i charyzmatyczny, to eklektyzm, łączenie różnych tkanin i szukanie w nich piękna. Agnieszka długo przed tym, zanim poznała osobiście siostry Vicher – Inez i Katarzynę – nosiła ich projekty. 

„Agnieszka kocha sztukę, jest bardzo wrażliwa na jej piękno i detale. Współpraca i tworzenie kolekcji „Zocha” to przeznaczenie.”

Inez i Katarzyna, projektantki marki Vicher

„Ta kolekcja odzwierciedla moje pasje, to co lubię w modzie i sztuce. Są tu elementy inspirowane Podhalem, jest klimat lat 70., okresu który dla mnie jest najpiękniejszy w historii mody, są dzwony, długie, kolorowe sukienki, tuniki; jest wariacja na temat stroju do jazdy konnej – luźne bryczesy i marynarka. Są piękne kolory, a ja potrzebuję ich w życiu.”

Agnieszka Woźniak-Starak

W tej kolekcji nie zabrakło tak charakterystycznych dla duetu Vicher „dmuchanych” rękawów, falban, dzianinowych grubo tkanych swetrów, zdecydowanych linii. Jest denim i hafty, a w kontraście do nich jedwab i plisy.

Kolekcja „Zocha” bezbłędnie opisuje styl i życie Stryjeńskiej – odnajdujemy je również w formach projektów, czerpiących z elementów męskiej garderoby takich jak: koszule, kamizelki czy oversize’owe płaszcze.

Zdecydowany kolor to już znak rozpoznawczy Vicher. Jest denimowy błękit electric blue, ciemniejszy baltic blue oraz granat. W kolekcji nie mogło zabraknąć znanej już fankom duetu soczystej zieleni i lila w nowym, nieco jaśniejszym wydaniu. Tłem do mocnej palety kolorów są neutralne barwy: wyblakły beż, toffi, biały i czarny.

Służą po to, by wziąć oddech przed kolejnym aktem feerii kolorów. Motywem przewodnim kolekcji są hafty i autorskie printy inspirowane twórczością i życiem „Zochy” – rękawice, paski, rytm art-deco oraz syreny. Zofia Stryjeńska stworzyła serię prac z syrenami, które były częścią wystroju salonu turystycznego na statku Batory. Stały się motywem przewodnim kolekcji w haftach i nadrukach.

„Zocha” to silna osobowość, artystka totalna. Takie kobiety są nam bliskie. Stryjeńska, aby studiować malarstwo przebierała się w męskie ubrania, bawiła się tym doskonale do czasu, kiedy nie została zdemaskowana. Cóż za upór, odwaga i bezkompromisowa miłość do sztuki! To nas fascynuje.”

Inez i Katarzyna, projektantki marki Vicher

Zasadą Vicher jest wręcz punkowe podejście do koloru. Ma być ekspresja i ekscentryzm – tak jak w życiu i twórczości Stryjeńskiej, artystki genialnej, ale nieco zapomnianej, królowej koloru, zauroczonej rodzimym folklorem, obrzędami, słowiańską mitologią, które doskonale trawestowała w swoich dziełach.

Kolekcja „Zocha” jest dostępna na vicher.com.

redaktor naczelny