Projektanta do stworzenia kolekcji na sezon jesień-zima 2022/2023, zainspirowała fascynująca kombinacja stylów i ludzi, których można spotkać na co dzień w metrze. Według projektanta to idealne miejsce do obserwowania, odczuwania społecznej i kulturowej różnorodności miasta, doświadczania ducha czasu i przede wszystkim – obserwowania rozwoju trendów. Alexandre lubi myśleć o metrze jak o balecie miejskim, w którym każdy, bez względu na wiek, pochodzenie i status społeczny, miesza się i współistnieje w ulotnych, przypadkowych spotkaniach. Właśnie tak wyobraża sobie kwintesencję paryskiego stylu życia.
Moim najgłębszym pragnieniem na jesień-zimę 2022/2023 było dotarcie do korzeni AMI, ożywienie i reinterpretacja ducha mody od naszych początków i ujęcie ich w miejskim stylu.
Alexandre Mattiussi, założyciel i dyrektor kreatywny AMI
Paryż pozostaje stałym źródłem inspiracji dla Alexandre Mattiussi i AMI. Koncepcja pokazu jesień-zima 2022/2023 koncentruje się wokół metra, wszechobecnego miejskiego odniesienia, przestrzeni publicznej, w której wszyscy mieszają się i mieszają, bez dyskryminacji. Jest to paralela kolekcji zakotwiczonej w paryskim wszechświecie, której istota tkwi głęboko w DNA i estetyce marki. Jest jak zwierciadło miejskiego stylu – kalejdoskop paryskich mieszkańców: odważnych, wielobarwnych, szykownych, zabawnych, gościnnych, a także różnorodnych.
W prawdziwym życiu metro przemieszcza się z jednej dzielnicy do drugiej. W modowym spektaklu, poprzez różne metaforyczne wymiary i podcienia jest jak podróż w czasie i przestrzeni. Odtwarzając tunele metra, AMI oddaje ducha swojego rodzinnego miasta. Zgodnie z zaleceniami rządu francuskiego i Fédération de la Haute Couture et de la Mode, AMI wdrożyło poszanowanie najsurowszych środków bezpieczeństwa związanych z COVID-19.
Pokaz odbył się w Palais Brongniart, dawnej siedzibie giełdy francuskie. Historycznym punkcie orientacyjnym w samym sercu Paryża. Po przybyciu na Place de la Bourse goście zostali wprowadzeni do miejsca przez długi tunel metra, wyłożony charakterystycznymi białymi płytkami, specjalnie odtworzonymi na tę okazję. Kolekcję prezentowano w holu głównym pałacu – gigantycznej przestrzeni otoczonej podwójnymi arkadami, pod zapierającym dech w piersiach sklepieniem, przypominającym wejścia do starych, neoklasycznych dworców.
Wchodząc do hali przez inny podobny, biały tunel metra, modelki weszły do minimalistycznego szarego wnętrza. To monochromatyczne tło zapewniało głębokie poczucie przestrzeni, dodatkowo podkreślając koncentrację na kolekcji i podkreślając subtelność jej poszczególnych elementów.
Na wybiegu pojawił się celowo eklektyczny tłum ludzi z różnych środowisk i o różnym wzroście, w każdym wieku, o różnym pochodzeniu i płci. Był też element zaskoczenia, z nieoczekiwanym udziałem ikonicznych twarzy, takich jak Isabelle Adjani, Emily Ratajkowski, Laetitia Casta, Rebecca Dayan czy Ben Attal.
Luksusowa, dynamiczna i szykowna kolekcja na sezon jesień-zima 2022/2023 to wyrazista kolekcja, celebrująca kwintesencję AMI. Jej żywy realizm odbija się w śmiałych skojarzeniach. W swobodnej palecie kolorów, nadruków i motywów. Do tego w połączeniu bogatych faktur i ekscentrycznych tkanin, bujnego sztucznego futra i wzorzystego na skórze sztucznego lamparta i pytona. Ubrania mają wiele warstw, znajdziemy też dużo oversize’owych ubrań wierzchnich. Świadomie skupiając się na garderobie AMI, kolekcja obejmuje bogatą gamę fasonów, w tym modele unisex, wraz z dopasowanymi męskimi kształtami i bardziej delikatnymi, dopasowanymi do ciała kobiecymi.
Na wybiegu AMI zaprezentowało również swoją najnowszą torbę typu it-bag, uzupełniającą żywą, miejską atmosferę kolekcji. Ostre linie i ponadczasowa symetria tworzą współczesną wyrafinowanie. Elegancka stylistyka obejmuje miękką i marszczoną skórę, podwójny łańcuszek i zapięcie AMI de Cœur. Torebka „Le Voulez- Vous” dostępna jest w klasycznych tonacjach: czarnym, bordowym i białym.
Pokaz wprowadził również gamę toreb w mocnych kolorach, podkreślając energetycznego ducha garderoby – zarówno Le Déjà-Vu, jak i L’Accordéon zostały zinterpretowane na nowo w nowych materiałach i palecie kolorów.
Kolekcja obejmuje również współpracę z jubilerem Alanem Crocetti. Są to współczesne wyroby ze srebra wysokiej próby, których projekt nawiązuje do symboliki Ami de Cœur.