PLANA: Z miłości do prostoty

Plana to polska marka odzieżowa o duszy pełnej architektury. Racjonalna, starannie przemyślana, funkcjonująca ponad krótkotrwałymi trendami. Każda z kapsułowych kolekcji marki to zamknięta kompozycja wizualna z wyraźnie zaznaczonym motywem przewodnim. W Planie opowiadają o modzie i otoczeniu w niewymuszony sposób. Rozmawiają wykorzystując minimalną ilość słów i maksymalną ilość treści. Tworzą schematy, rysunki i fotografie by przedstawić swoją wizję podejścia do projektowania. Pokazują świat, w którym piękno tkwi w dopracowanej konstrukcji, proporcjach oraz detalach.

Marka to miejsce dla świadomych siebie kobiet, które cenią prostotę w nowoczesnym wydaniu. Proste, nowoczesne ubrania i dodatki marki powstają z naturalnych, szlachetnych materiałów. Traktują je z należytym szacunkiem i dbają o to, by wykorzystywać nawet drobne skrawki tkanin.

Kolekcje są szyte w małych ilościach, a kolejne egzemplarze doszywają wyłącznie na zamówienie. Ważne jest dla marki, żeby tworzyć modę odpowiedzialnie i unikać nadprodukcji. Chcą, by klientki miały poczucie, że rzeczy które wybierają są spójne, zgodne z ich poczuciem estetyki oraz wartościami, którymi się kierują. Marka ta powstała i rozwija się we Wrocławiu – działają oraz szyją w Polsce. Korzystają wyłącznie z najwyższej jakości tkanin, które poddają wielu testom. 

Na czele marki stoi Dominika Niewczas-Januszek – kobieta łącząca dwa światy. Z jednej strony to architektka, która doświadczenie zdobywała w najlepszych biurach projektowych. Nagradzana w polskich i zagranicznych konkursach. Zakochana w twórczości japońskiego duetu architektów Sanaa. Z drugiej absolwentka Katedry Projektowania Ubioru na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Zawsze wiedziała, że chce realizować swój twórczy plan by dać światu coś więcej niż tylko budynki czy odzież, ale momenty, które zostaną w pamięci na długo. Marka Plana jest jej śmiałą realizacją marzeń oraz dowodem na to, że warto podążać za wyznaczonym celem.

Są miejsca zaskakujące  i pełne kontrastów. To takie opowieści, w których każdy znajdzie kawałek siebie. Działają podstępnie. Widoczne z daleka zachęcają by przystanąć choć na chwilę. A potem pochłaniają  nas całkowicie sprawiając, że przenosimy się do innego świata. Taka właśnie jest Filharmonia w Szczecinie. Na mapie miasta nie sposób jej przeoczyć. To monumentalna, przypominająca gigantyczną bryłę lodu kompozycja. Budynek – rzeźba. Wnętrze zaś działa jak zamknięty fragment miasta. W ogromnym białym holu królują wielkie wolne przestrzenie, przeskalowane otwarcia i minimalistyczny detal. Spiralna klatka schodowa zaprasza do oglądania wnętrza z wielu poziomów. Całość ma kontemplacyjny klimat. Będąc tu intuicyjnie zaczynamy ściszać głos. Tak jakbyśmy bali się przeszkadzać tej nieskazitelnej bieli.

Z zachwytu nad miejscem powstała kampania One. To nie jest kalka z przestrzeni, ale próba zamknięcia klimatu miejsca w formach odzieżowych. Sylwetki są budowane przez linie cięć, symetrię i podziały. Geometryczne formy łączą się z marszczeniami oraz prostymi detalami by stworzyć efekt delikatnego ruchu, rozedrgania.

Zaprojektowano nowoczesne, proste elementy, w których łączą są różne formy odzieżowe. Stąd koszula z ogromnym kołnierzem o konstrukcji zaczerpniętej z bluzy czy oversizowa sukienka z krytym zapięciem koszulowym. Całość uzupełniono o obszerne spodnie i geometryczne spódnice. Kolekcja powstała z  wykorzystaniem wyłącznie najlepszej jakości naturalnych tkanin. To bawełny koszulowe i polskie wełny w najbardziej klasycznych barwach – czerni i bieli. Jedynym akcentem kolorystycznym jest długa trapezowa sukienka z szaroniebieskiego jedwabiu. Kolor ten przywodzi na myśl chłodną wodę w porcie. To takie mrugnięcie okiem do samego Szczecina.

PLANA: Dominika Niewczas-Januszek 
Fotografia: Kamila Solarz
Make up/ włosy: Karolina Markowska
Modelka: Maria Dębicka
Biżuteria: Magdalena Paszkiewicz
Support: AJ Corporation