fot. materiały prasowe

Demna nowym dyrektorem artystycznym Gucci! Czy to koniec pewnej ery?

To już oficjalne – Demna, dotychczasowy dyrektor artystyczny Balenciagi, obejmie stery w Gucci. Marka należąca do koncernu Kering ogłosiła, że od lipca 2025 roku to właśnie on będzie odpowiadał za artystyczną wizję jednej z najbardziej kultowych marek luksusowych na świecie. Co to oznacza dla Gucci? Czy możemy spodziewać się mroczniejszego, bardziej awangardowego oblicza domu mody, który do tej pory flirtował z kiczem, nostalgią i włoskim przepychem?

Demna – mistrz dekonstrukcji i król współczesnej mody

Demna, który od 2015 roku z powodzeniem prowadził Balenciagę, zbudował swoją potęgę na dekonstrukcji, przekraczaniu granic mody luksusowej i balansowaniu między haute couture a streetwearem. To on wylansował modę na “brzydotę”, masywne sneakersy i przeskalowane formy. Jego wpływ na modę XXI wieku jest niepodważalny. Nic więc dziwnego, że François-Henri Pinault, prezes Kering, nie kryje entuzjazmu:

“Kreatywna siła Demny to dokładnie to, czego dziś potrzebuje Gucci” – podkreśla Pinault, zapowiadając nową erę dla włoskiego domu mody.

Czy Gucci czeka rewolucja?

Po latach kierowania marką przez Alessandro Michele, który uczynił z Gucci świątynię barokowego przepychu i eklektyzmu, a później krótkim (i dość zachowawczym) epizodzie Sabato de Sarno, nowa wizja artystyczna może całkowicie odmienić oblicze marki.

Demna to jeden z najbardziej wpływowych i utalentowanych twórców swojego pokolenia. Jego zrozumienie współczesnej kultury i wizjonerskie projekty mogą na nowo rozpalić twórczą iskrę Gucci.

Francesca Bellettini, wiceprezeska Kering ds. rozwoju marek,

Co to oznacza dla rynku mody?

Połączenie DNA Gucci z wyrazistym stylem Demny może okazać się modową mieszanką wybuchową. Czy zobaczymy Gucci z jeszcze większą dawką ironii, dekonstrukcji i odniesień do popkultury? Czy luksusowa marka, która przez lata opierała się na włoskiej elegancji i vintage’owej estetyce, podąży teraz w stronę cyberpunkowej awangardy?

“Jestem naprawdę podekscytowany, że dołączam do rodziny Gucci. To zaszczyt móc pracować dla Domu, który od dawna podziwiam. Czekam, by wspólnie z zespołem napisać nowy rozdział niesamowitej historii Gucci.”

Demna Gvasalia, projektant

Gucci i Kering – giganci luksusu

Przypomnijmy, że Gucci, założone we Florencji w 1921 roku, to dziś jedna z najważniejszych marek luksusowych świata, należąca do grupy Kering, która zarządza takimi ikonami mody jak Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga czy Alexander McQueen.