Chanel N°5: Historia jednej reklamy

Po stwierdzeniu w latach 70. ubiegłego stulecia, że marka potrzebuje znaczącego odświeżenia, a w szczególności jest to konieczne w reklamie kultowego zapachu – N°5, który nie może być czymś co „kupujemy na szybko na lotnisku dla swojej mamy”, marka postanowiła, że są potrzebne radykalne kroki. Jednym z nich były i są kampanie reklamowe z udziałem największych gwiazd kina czy osobowości.

Cała strategia odniosła swój zauważalny sukces dopiero w 2004 roku, kiedy to wraz z premierą filmu Moulin Rouge, Chanel zatrudniło Baza Luhrmanna – reżysera filmu do stworzenia pięknej opowieści. Historia miała być o kobiecie, którą zagrała Nicole Kidman. To również ona wcieliła się w główną bohaterkę w wyżej wymienionym filmie. Luhrmann porównał fabułę reklamy do filmu z Romanem Holidayem, gdzie Kidman gra aktorkę, która ma romans z mężczyzną, którego spotyka w taksówce, zanim zostaje zmuszona do powrotu do swojego czarującego świata.

Reklama była wtedy jedną z najdroższych produkcji na świecie. Łączny koszt stworzenia reklamy zapachu N°5 w 2004 roku, oscylował w granicach 18 milionów dolarów amerykańskich. Czterominutowy film, który miał swoją światową premiera na amerykańskim kanale Channel 4 awansował do pełnej pozycji w programie. Jego wielokrotne audycje przyciągały przed ekrany tłumy.

W reklamie perfum nie mogło oczywiście zabraknąć kostiumów od Chanel. Zaprojektowane były przez ówczesnego dyrektora kreatywnego marki – Karla Lagerfelda. Jako ścieżkę dźwiękową wykorzystano utwory skomponowane przez jednego z najbardziej znanych francuskich kompozytorów – Claude’a Debussy’ego.

Jak skuteczne okazało się podejście oparte na dużym budżecie? Chanel, które jest prywatną firmą, nie publikuje danych o sprzedaży, ale perfumy i kosmetyki stanowią blisko 55 procent jej przychodów. Butelka zapachu N°5 jest sprzedawana gdzieś na świecie co 30 sekund. To daje do myślenia, gdy spojrzymy, że cena najmniejszego flakonu perfum oscyluje w granicach 300 złotych za wodę toaletową.

Poniżej kilka naszych ulubionych reklam zapachu N°5 od Chanel. Po Nicole Kidman w krótkometrażowych filmach, które zazwyczaj mają swoje premiery rokrocznie w okresie Świąt Bożego narodzenia, wystąpiły m. in. gwiazda francuskiego kina – Audrey Tautou, muza Karla Lagerfelda – Lilly Rose Deep czy brazylijska supermodelka – Gisele Bündchen.