fot. materiały prasowe

IKEA x Annie Leibovitz

Grupa Ingka, największy franczyzobiorca IKEA, opublikowała niedawno roczny raport „IKEA. Życie w domu 2022”. Z badania przeprowadzonego wśród ponad 37 000 osób w 37 krajach wynika, że prawie połowa ludzi na świecie (48%, w Polsce 37%) ma wrażenie, że obraz kreowany przez media nie odzwierciedla realiów ich życia w domu. 

Ten szczególny rozdźwięk jest punktem wyjścia dla nowego, ekscytującego projektu ogłoszonego przez Grupę Ingka w ramach rozszerzenia raportu: współpracy ze znaną amerykańską fotografką Annie Leibovitz, która na początku 2023 roku zostanie artystką rezydentką IKEA. Leibovitz jest znana z umiejętności zatrzymywania w kadrze wewnętrznego życia swoich bohaterów, których przedstawia w intymnych miejscach i momentach. Siła jej prac polega na ukazywaniu rzeczywistości w sposób odbierany jako szczery i sięganiu w głąb uniwersalnego ludzkiego doświadczenia; wszystko to sprawia, że idealnie nadaje się na artystkę rezydentkę raportu „IKEA. Zycie w domu”.

Dom zajmował zawsze ważne miejsce w mojej pracy. Od początku swojej działalności fotografuję ludzi w ich domach. To pozwala zrozumieć, kim jest dana osoba. Młodym fotografom radzę, by portretowali swoje rodziny. To jeden z najlepszych sposobów na początek. Jestem podekscytowana możliwością współpracy z IKEA w 2023 roku.

Annie Leibovitz, fotograf

Raport „IKEA. Życie w domu” jest jak zawsze podstawowym elementem zobowiązania IKEA do ciągłego rozwoju i dostosowywania się do stale zmieniającego się stylu życia i potrzeb w domach ludzi na całym świecie. Wnioski z raportu staną się inspiracją dla Leibovitz, która stara się tworzyć pełne niuansów portrety rzucające światło na to, jak dziś mieszkają ludzie. Podczas kadencji jako artystka rezydentka IKEA Leibovitz będzie podróżować po całym świecie, fotografując ludzi w ich domach w siedmiu różnych krajach: Japonii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Włoszech, Indiach, Szwecji i Anglii. Stworzy serię 25 portretów, które naświetlą niuanse „życia w domu”, tworząc potężny dokument fotograficzny inspirowany raportem „IKEA. Życie w domu”.  

Przygotowywany przez IKEA raport „Życie w domu” jest największym tego typu opracowaniem na świecie. Metodologia badań zawsze obejmuje wizyty domowe i reprezentatywną dla całego kraju grupę ankietowanych. IKEA współpracuje z najlepszymi agencjami badawczymi, aby mieć pewność, że zbierane dane są solidne i reprezentatywne. W najnowszej edycji wzięło udział ponad 37 000 osób w 37 krajach. Wszystkie edycje raportu „IKEA. Życie w domu” można znaleźć na specjalnej stronie internetowej: https://lifeathome.ikea.com/.

Więcej o wynikach ostatniego raportu dla Polski można przeczytać na ikea.pl/zyciewdomu