Maria Grazia Chiuri, dyrektor kreatywna Diora odpowiedzialna za kolekcje dla kobiet, podąża śladami Christiana Diora, prezentując kolekcje cruise na całym świecie. W 1955 roku Monsieur Dior zaprezentował swoje dzieła w Perthshire w Szkocji, w sali balowej hotelu Gleneagles. Teraz Chiuri uczyniła Szkocję ramą narracyjną kolekcji Dior Cruise 2025, którą zaprezentowano w ogrodach zamku Drummond. W tej kolekcji wspomnienia, inspiracje i sugestie łączą się, tworząc kształty i hafty.
Jednorożec i oset, symbole Szkocji, przekształcają tradycyjny motyw Millefleurs w nową, heroldyczną formę, nawiązującą do umiejętności hafciarskich. Te motywy to także hołd dla Marii Stuart, o której pisze Clare Hunter w swojej książce „Embroidering Her Truth: Mary, Queen of Scots and the Language of Power”.
Na niektórych modelach pojawia się mapa Szkocji, tworząc kartografię współprac i kulturalnych spotkań przygotowanych specjalnie na ten pokaz. Tartan, „jedyny elegancki materiał, który opiera się modom”, jak napisał Christian Dior w „The Little Dictionary of Fashion”, pojawia się w różnych kolorach i w kroju kiltu, łącząc przeszłość z teraźniejszością, od romantyzmu po punk.
Fotografie z pokazu wiosenno-letniego 1955 roku zostały przekształcone w nadruki lub aplikacje na kiltach i kurtkach, tworząc rodzaj filmowego montażu, który stanowi wspomnienia tej kolekcji.
Kolekcja łączy kontrastujące elementy, takie jak różnorodne tekstury aksamitu i koronki, ubierając współczesną amazonę. Niektóre sylwetki mają szerokie rękawy, które, na białych koszulach, wystają spod krótkich sukienek z marszczonymi spódnicami i gorsetami bogato zdobionymi haftami. Te hafty pojawiają się również na ciemnych, iryzujących strojach, czasami ozdobionych perłami. Koronkowe kołnierzyki rozjaśniają czerń.
Tartan, używany również w bardzo lekkich materiałach, jest przewodnim motywem tej celebracji kiltu, tworzonego bezpośrednio w Szkocji lub reinterpretowanego. Nie zabrakło sukienek o różnej długości, płaszczy i peleryn z dużymi kapturami. Gumowe buty pojawiają się i znikają, a małe kurtki przyjmują szarość męskich tkanin, a ikoniczna kurtka Bar ma czarne aksamitne guziki typu Brandenburg.
Ten sam aksamit zdobi wieczorową suknię z dopasowanym gorsetem, podkreślającym obszerną spódnicę. Piórkowana, pleciona siatka przekształca się w lekkie, długie suknie, otulające nostalgię fioletem.
Ten twórczy taniec to połączenie wzajemnych fascynacji. Jak świadectwo przeszłości, oferuje podróż, gdzie różne etapy stają się tematami kreatywności, tworząc wyjątkową opowieść mody Diora.