Dziś rusza Milano Fashion Week mody męskiej, który potrwa do 21 stycznia, a po zakończeniu tego wydarzenia świat mody przeniesie się do Paryża. I choć mogłoby się wydawać, że męska moda nie ma tego samego blichtru, co damska, to w rzeczywistości to właśnie mężczyźni stają się coraz bardziej wymagającymi konsumentami, a ich modowy świat – pełen niuansów, emocji i kreatywności – otwiera się szeroko. Tegoroczna edycja w Mediolanie będzie poświęcona sezonowi Jesień-Zima 2025/2026, który obiecuje wiele niespodzianek, zarówno dla tradycjonalistów, jak i dla tych, którzy szukają odważniejszych połączeń i nowych form wyrazu. Czas więc przyjrzeć się, dlaczego męska moda ma swoje osobne wybiegi i jakie ciekawostki skrywa ta część przemysłu mody.
Męska moda – osobny świat na wybiegu
Moda męska zawsze była traktowana nieco odmiennie niż damska. Dzieje się tak nie tylko z powodu różnic w postrzeganiu estetyki, ale także z powodu tego, jak zmieniały się wymagania mężczyzn wobec ich garderoby. Jeśli damskie pokazy mody to często wielkie wydarzenia pełne dramatyzmu i spektakularnych zmian, to w przypadku męskiej mody liczyła się przede wszystkim funkcjonalność i klasyka, która przez dekady pozostawała niezmienna. Jednak od lat 90-tych, a zwłaszcza w tym stuleciu, zaczęliśmy obserwować wielką transformację: mężczyźni stali się aktywnymi uczestnikami kulturalnych rewolucji modowych.
Właśnie dlatego przez długie lata pokazy mody męskiej odbywały się oddzielnie od damskich. Mówi się, że “mężczyzna nie musi mieć tak wielu ciuchów” – stereotyp, który sprawiał, że moda męska wydawała się mniej ekscytująca. Jednak ten przekonany, zwłaszcza przez ostatnią dekadę, jest już przeszłością. Teraz mężczyźni wciąż chętnie stawiają na klasyczne garnitury, ale z coraz większą odwagą przyjmują nowoczesne elementy jak oversize’owe ubrania, odważne kolory i nietypowe materiały. Modowy mainstream przestał być zarezerwowany tylko dla kobiet – panowie coraz śmielej biorą udział w twórczych eksperymentach, zmieniając sposób postrzegania tego, co „męskie”.
Kiedy mężczyzna zaczyna sięgać po więcej?
Patrząc na pokazy mody, łatwo zauważyć, że odzież męska zmieniła się z potrzeby praktyczności na pełnoprawny element artystycznego wyrazu. Kolekcje, które pojawiają się na takich wydarzeniach jak Milano Fashion Week, są pełne odwagi i nieskrępowanych eksperymentów. Mężczyźni, coraz bardziej pewni siebie, pragną wyjść poza schematy klasycznej elegancji. Przykładem może być twórczość takich projektantów jak Alessandro Michele z Gucci, który łączył męski garnitur z dekonstrukcją i elementami, które niegdyś były uważane za kobiece – jak błyszczące materiały, koronkowe detale czy obuwie na obcasie. Również w tym sezonie na wybiegach nie zabraknie stylów, które mocno inspirowane są estetyką lat 80-tych, charakterystyczną dla męskich sylwetek, które nabrały zupełnie nowego charakteru w zestawieniu z wyrazistymi dodatkami.
Trendy na Milano Fashion Week – co będzie gorące?
Podobnie jak w poprzednich sezonach, także na tegorocznym Milano Fashion Week męska moda będzie ukierunkowana na nowoczesność. Odważniejsze podejście do odzieży codziennej, zacieranie granic między elegancją a streetwear’em, a także wciąganie do mody mężczyzn o zróżnicowanych sylwetkach i gustach – to tylko niektóre z trendów, które nie tylko pojawią się na wybiegach, ale i wkrótce znajdą miejsce w codziennym życiu. Będzie więcej odzieży z nylonu i neoprenu, z akcentami sportowymi, ale także z elementami klasyki, jak białe koszule czy klasyczne płaszcze.
Męska moda w liczbach – dlaczego warto o niej mówić?
Z perspektywy biznesowej męska moda staje się coraz poważniejszym rynkiem, który przekłada się na konkretne zyski. W ciągu ostatnich kilku lat sprzedaż odzieży męskiej wzrosła o około 40% na rynku światowym. Co więcej, mężczyźni stali się bardziej wybrednymi konsumentami, co oznacza, że marki muszą włożyć więcej wysiłku w tworzenie innowacyjnych kolekcji. Moda męska przeżywa rozkwit nie tylko pod względem wizualnym, ale również biznesowym. E-commerce zdominował ten rynek, umożliwiając markom globalną sprzedaż i dostęp do młodszych klientów, którzy wcześniej mieli ograniczony dostęp do odzieży wysokiej jakości.
Mówiąc o biznesie męskiej mody, warto zauważyć, że coraz więcej projektantów haute couture decyduje się na poszerzenie swojej oferty o kolekcje dedykowane mężczyznom. W przeszłości tego typu kreacje były zarezerwowane tylko dla kobiet, ale dziś taki prestiż zaczynają przejmować także panowie. Takie marki jak Louis Vuitton czy Dior, po wielkim sukcesie swoich kolekcji damskich, postanowiły wejść w obszar mody męskiej w równie spektakularny sposób. Kto by pomyślał jeszcze kilkanaście lat temu, że męski smoking stanie się równie ważnym elementem na wybiegach, co wieczorowa suknia?
Milano Fashion Week mody męskiej to nie tylko kolejne wydarzenie w kalendarzu mody, ale także wyraz wielkich przemian, jakie zaszły w męskim stylu. Dziś mężczyźni nie boją się wyjść poza klasyczną elegancję, a moda stała się dla nich środkiem wyrażania siebie. Zatem nadchodzące dni w Mediolanie, poświęcone sezonowi Jesień-Zima 2025/2026, będą idealną okazją, by na własne oczy przekonać się, jak wiele zmieniło się w tym obszarze. Męska moda zyskała na znaczeniu, stając się równocześnie bardziej różnorodna i bardziej otwarta na zmiany społeczne i kulturowe. I choć to jeszcze nie koniec, Paryż będzie kolejną okazją do zobaczenia, co przyniesie przyszłość.