fot. Agnieszka Cytacka

Maria Sobczyk

"Zbyt często zapominamy o tym, jak krótko jesteśmy na Ziemi"

Na rynku roi się od przeróżnych wydarzeń dyskutujących o modzie. Co takiego wyróżnia Modopolis na tle innych?

Interesuje nas moda rozważna i zrównoważona, dlatego wyróżniają nas dwie rzeczy. Po pierwsze koncentrujemy się na biznesowym aspekcie mody, na wsparciu początkujących marek w ich rozwoju. Równocześnie jednak zwracamy uwagę na to, by rozwój ten opierał się na zrównoważonym podejściu i założeniach odpowiedzialnej społecznie i środowiskowo etycznej mody.

Stawiamy na dialog pomiędzy projektantami, właścicielami marek, producentami, przedsiębiorcami oraz studentami. Wypracowujemy rozwiązania w czasie rozmów i spotkań, bo wierzymy w edukację przez wymianę doświadczeń i sieciowanie. Modopolis to spotkanie pomyślane dla przedsiębiorców i projektantów, i tworzone przez nich samych. Kto lepiej niż oni sami wie, czego potrzebują i jakie zagadnienia są dla naprawdę ważne dla rozwijających się firm. Dlatego do współpracy zapraszamy przedstawicieli branży. W radzie programowej forum zasiadają Tomasz Armada, Pola Stępień (Modapolka), Dominika Ciemięga, Emilia Biernacka i Piotr Kwietniewski (NIC Łódź). 

To, co jest istotą forum to nacisk na edukację i wspieranie młodych modowych biznesów, które są nastawione na pracę indywidualną i społecznie odpowiedzialną. 

Dlaczego rozmowa o zrównoważonej i etycznej modzie jest tak ważna?

Zbyt często zapominamy o tym, jak krótko jesteśmy na Ziemi i jak bardzo w tym czasie ją psujemy. Czasem po prostu nie mamy takiej świadomości. Poprzez Modopolis chcemy mówić głośno o tym, że istnieje inna droga, zarówno dla konsumentów jak i projektantów. O świadomym wyborze tego, co kupujemy, ale taż jak i z czego produkujemy. Myślenie o zrównoważonej produkcji, działaniach w zgodzie z naturą i poszanowaniem innych ludzi to jedyny kierunek, który może sprawić by nasz świat przetrwał. 

W tym roku skupiamy się na kilku zagadnieniach tematycznych, takich jak transparentność marki modowej i kryzysy z nią związane oraz ekologia w branży mody. Czym jest, jak ją realizować. Także na co zwracać uwagę, jak unikać niedomówień i nadużyć na każdym etapie produkcji. Ważną część programu stanowią też warsztaty i rozmowy o projektowaniu bez wykluczania z namysłem nad potrzebami osób wypchniętych poza margines standaryzowanej mody.

Wielokrotnie pytano już o to, co stanie się z modą po pandemii. A jak sprawa wygląda na chwilę obecną? Jakie kroki powinna podjąć „niezależna moda”, żeby przetrwać?

Niezwykle trudno odpowiedzieć na to pytanie. Ta pandemiczna sytuacja, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy jest bezprecedensowa. Branża mody będzie musiała podjąć zdecydowane działania, by znaleźć nową drogę rozwoju. Moda etyczna i społecznie zaangażowana może być realną odpowiedzią na współczesne problemy. Właśnie takie zagadnienia z pewnością pojawią się podczas rozmów tegorocznego Modopolis w Fabryce Sztuki w Łodzi. Będziemy stawiać pytania i z całą pewnością głos każdego uczestnika będzie ważny. Na wnioski dziś jeszcze za wcześnie.

W jaki sposób odbywa się dobór wystawców do showroomu? Kto będzie jego częścią w tym roku?

W tym szczególnym roku nie zdecydowaliśmy się na organizację showroomu w formie znanej z poprzednich edycji Modopolis. Szukając innej formuły wsparcia marek, którym bliska jest nasza filozofia, zdecydowaliśmy się na zorganizowanie konkursu i przyznanie Rekomendacji Modopolis 25 markom, kierującym się w działalności zasadami mody zrównoważonej, w różnych jej aspektach. Do konkursu nadesłano kilkadziesiąt zgłoszeń a ich różnorodność pokazuje, że trend mody odpowiedzialnej rośnie z roku na rok, inspirując twórców do nowych rozwiązań. Transparentna produkcja, ekologiczne materiały, upcycling, projektowanie na wiele sezonów i bez wykluczania, a nawet przeznaczanie części dochodów na cele charytatywne, to coraz powszechniejsze działania podejmowane w świecie mody. Wyłoniliśmy 25 finalistów z całego kraju, których nie prezentujemy w formie klasycznego showroomu, ale online w kanałach społecznościowych Modopolis i na naszej stronie www.modopolis.pl, gdzie powstał swego rodzaju wirtualny showroom. Warto podkreślić, że nagrodą w konkursie była nie taylko rekomendacja, ale i wsparcie promocyjne oraz finansowe oraz eksperckie konsultacje biznesowe.


Maria Sobczyk-Kupińska – Dyrektor programowa Modopolis. Absolwentka kierunku Ekonomia na Uniwersytecie Łódzkim. Od kilkunastu lat zajmuje się produkcją wydarzeń kulturalnych i koordynacją projektów edukacyjno-kulturalnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Związana z Fabryką Sztuki w Łodzi od początku jej istnienia. Na przestrzeni lat organizowała lub współorganizowała jedne z najważniejszych imprez w kulturalnym portfolio Łodzi: Fotofestiwal, Łódź Design Festival czy LDZ Alternatywa. W ramach programu towarzyszącego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej zarządzała multimedialnym projektem modowo-artystycznym „Solaris. Prawda. Złudzenie”.

W ramach sieci Trans Europe Halles zrzeszającej niezależne ośrodki kultury z kilkunastu krajów Europy współpracowała przy międzynarodowym projekcie „Engine Room Europe”. Przez 5 lat prowadziła galerię Zona Sztuki Aktualnej. Od momentu utworzenia Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki jest specjalistką ds. wsparcia firm działających w sektorze kreatywnym. W tym czasie, w ramach dedykowanego wsparcia dla rezydentów Art_Inkubatora, doradzała w zakresie prowadzenia działalności kilkudziesięciu młodym przedsiębiorcom rozpoczynającym karierę w branży kreatywnej.

Jest autorką lub współautorką projektów dedykowanych rozwojowi sektora kreatywnego w Łodzi, a także pomysłodawczynią Otwartych Śniadań w Art_Inkubatorze – platformy wymiany doświadczeń i idei dla przedstawicieli przemysłów kreatywnych. W toku wieloletniej kariery, dzięki pozytywnemu nastawieniu do świata i ludzi, zbudowała szeroką sieć kontaktów w branży kreatywnej, szczególnie w obszarze muzyki, mody i designu.  

redaktor naczelny