fot. Nadia Szymańska

r.oddity – przyszłość odpowiedzialnej mody

Nowa polska marka r.oddity nie tylko sprzedaje, ale i wypożycza swoje produkty. Szyte w Polsce, z poszanowaniem środowiska, o minimalistycznym, ale oryginalnym designie torebki już można wypożyczać.

r.oddity to nowość na polskim rynku kaletniczym. Proste, oparte na podstawowych kształtach, ale niebanalne torebki przyciągają spojrzenia, a poczucie odpowiedzialności twórczyń marki – nie tylko za jakość produktów, ale i ich wpływ na środowisko – przykuwa uwagę. Co ważniejsze, to nie jedynie pusty slogan – świadczy o tym też inicjatywa własnej wypożyczalni, którą r.oddity właśnie uruchomiła.

„Mamy świadomość, że nie każdy może zainwestować w torebkę, której używać będzie tylko na specjalne okazje. My od zawsze pożyczamy sobie rzeczy, wymieniamy się nimi. Idea ekonomii współdzielenia jest nam bardzo bliska, więc musiała znaleźć swoje odzwierciedlenie w r.oddity, zwłaszcza że przyczynia się też do ochrony środowiska.

Anna Drwal, współtwórczyni r.oddity

Jakość produktów i odpowiedzialność marki

r.oddity stawia na ekologię, zrównoważoną produkcję i biznes odpowiedzialny społecznie. Produkty marki wytwarzane są z materiałów naturalnych i trwałych. Najwięcej wątpliwości w tym kontekście może budzić użycie skóry, ale i to ma swoje uzasadnienie.

„Testowałyśmy wegańskie alternatywy ale niestety nie spełniły naszych wymagań. Wiele z nich zawiera w składzie plastik, poliester lub inne pochodne ropy naftowej. Część okazała się też niewystarczająco trwała, a my nie chcemy oferować produktów na dwa sezony. Nasze torebki mają służyć latami, a nawet pokoleniami, jak torebki naszych babć. Jednocześnie jesteśmy otwarte i cały czas poszukujemy nowych rozwiązań.

Malwina Miszczyńska, współtwórczyni r.oddity

Równie starannie co materiał wybrano jego dostawcę. Skóra na torebki r.oddity jest produktem ubocznym przemysłu spożywczego, garbowana roślinnie, przygotowywana przez odpowiedzialną i ekologiczną garbarnię z certyfikatem AQC. Same torebki w całości szyte są w Polsce, w niewielkim krakowskim zakładzie kaletniczym, który starannie gospodaruje materiałami. Wszystko w trosce o jakość i środowisko.

r.oddity, czyli gabinet wyjątkowości

Uwagę przykuwa także niekonwencjonalna kampania reklamowa marki. Nazwa firmy opiera się na angielskim „oddity”, oznaczającym osobliwość, niezwykłość.

„Chodzi o wyjątkowość każdej osoby. Kobiety r.oddity są wielowymiarowe, mają złożone potrzeby, występują na co dzień w wielu rolach. Jednocześnie nie dają się łatwo zdefiniować, wymykają się stereotypom i schematom. Dlatego poszukując własnego stylu nie wahają się sięgać po produkt innej marki.

Agnieszka Bińczycka, współtwórczyni r.oddity

Jak głosi informacja na stronie, r.oddity to zaproszenie do bycia na wskroś sobą, do wyjścia ku własnej kreatywności. Taki przekaz ma także bajkowy spot promocyjny firmy. Magiczny, cyrkowy wóz zjawia się w wiosce i odmienia każdego, kto do niego wsiądzie – a dokładniej: wydobywa z niego to, co było w nim ukryte. Film można zobaczyć w mediach społecznościowych marki.

redaktor naczelny